Drømmer du om å kjøre rundt som en konge eller dronning? Det oppgraderte Mercedes-flaggskipet nærmer seg nå, og prisen er faktisk ikke så avskrekkende.
Elbil-glade nordmenn har blitt godt vant med dyre biler, for flere av disse bikker også ganske lett millionen.
Et godt eksempel på hvor lista nå ligger er Norges aller mest populære bil i 2020, Audi e-tron.
-->
En pris på 600.000 kroner skremmer ikke norske kunder, og det er en startpris som svært få av de rundt 8.000 e-tronene som ruller på norske skilt faktisk har. De aller fleste haker av noe ekstrautstyr, og det er faktisk mulig å konfigurere en Audi e-tron slik at den bikker 1 million kroner.
Men for ikke så veldig lenge siden var biler til over millionen en fjern drøm for de aller fleste, slik som en luksuriøs doning som Mercedes S-klasse ‒ topputgaven til stjernemerket.
Denne representerer det aller ypperste som Mercedes har å tilby av utstyr, teknologi og sikkerhet, og er en bil som vanligvis ligger årevis foran i utvikling. Modellen har nemlig mer enn en gang banet vei for løsninger som mange år senere har kommet til allmenheten. Et godt eksempel er de moderne ABS-bremsene, introdusert i S-klassen allerede tilbake i 1978 og som først ble standard i EU i 2004 ‒ altså 26 år senere!
De fleste har fått med seg at Mercedes har en ny generasjon av flaggskipet på gang, og 7. generasjonen er ventet til norske forhandlere i løpet av første kvartal neste år.
‒ Modellen som definerer klassen har alltid vært spydspissen hos Mercedes-Benz, sier Kjetil Myhre, konserndirektør Mercedes-Benz Personbil hos Bertel O. Steen.
‒ Med nye S-Klasse møter ingeniørkunst og godt håndverk digital innovasjon og nye brukeropplevelser. Kort oppsummert ‒ bilen for de som ikke liker kompromisser.
Den nye generasjonen nøyer seg ikke bare med gode seter og silkemyke kjøreegenskaper, den skal også pirre alle sansene. Det betyr at du skal se, føle, høre og lukte i en S-klasse, og selvsagt er bilen fylt opp med det siste av utstyr og teknologi som skal få de på innsiden til å føle seg kongelig.
For maksimal bakseteplass tilbyr også Mercedes en langversjon av nye S-klasse, slik at også de ekte kongelige kan nyte kjøreturen. Og sikkert noen direktører også.
Alt utstyr og teknologi gjør selvsagt sitt til at prisen også vokser, men kanskje ikke så mye som man skulle trodd.
For nå som Mercedes Norge åpner for salg av det kommende flaggskipet, har de også prisene klare. Og som med e-tron er det nok de færreste som bestiller en bil med startpris, men de har iallfall muligheten.
Da må de i så fall gå for en S 350d med 286 hk og 600 Nm som klarer 0-100 km/t på 6,4 sekunder, med en startpris på 1.308.000 kroner. Den lange utgaven av denne versjonen starter på 1.343.000 kroner.
Neste versjon er den samme bare med 4Matic, altså firehjulstrekk. Denne senker sprinttiden med to tiendedeler ned til 6,2 sekunder, og starter på 1.370.000 kroner. De som vil ha bedre plass må ut med 1.402.000 kroner for en lang S 350 d 4Matic.
Det tredje alternativet er S 400 d 4Matic med 330 hk og 700 Nm som gjør unna 0-100 km/t på 5,4 sekunder, og her må kundene ut med minimum 1.439.000 kroner. Den lange versjonen koster her 1.475.000 kroner.
Topputgaven av toppmodellen heter S 500 4Matic, som kan by på 435 hk og 520 Nm. Forklaringen på at den har er lavere dreiemoment er at dette er en bensinutgave.
Denne luksusdoningen skyter opp til 100 km/t på 4,9 sekunder, og har som alle de andre en begrenset toppfart på 250 km/t. Her er startprisen satt til 1.560.000 kroner for den korte versjonen, og 1.595.000 kroner for den lange.
Og Mercedes har også et ess i ermet rundt nye S-klasse.
De utvikler nemlig en ladbar hybrid, og med en elektrisk rekkevidde på utrolige 100 kilometer bør denne barbere vekk en god del avgifter på sin tur til forhandlerne. Men denne er ikke ventet før litt utover 2021, så her er ikke prisen satt ennå.
Da gjenstår det bare å sjekke ut nye S-klasse, og her har du bilder av det kommende flaggskipet som ikke er så svindyr som kanskje fryktet:
Les også: