Nye Mercedes EQE SUV har debutert

Mercedes sier at SUV-utgaven av elbilmodellen EQE forventes til Norge kommende sommer. Og ja, jaggu dukker det ikke opp en Mercedes-AMG-utgave også.


Tyskerne er smarte når de tar flaggskipene sine over til den helelektriske verden, for de har gardert seg både når det kommer til EQE og EQS. Begge to får nemlig sine mer høyreiste søstre, og for å unngå forvirringer har de like godt kalt disse EQE SUV og EQS SUV.

Sistnevnte kan allerede bestilles her i Norge, og nå nærmer også lillesøsteren seg.

Det setter selvsagt Mercedes Norge pris på.

‒ Mercedes-Benz mener virkelig alvor med den elektriske satsningen, og presenterer den fjerde modellen på den nye plattformen som ble introdusert med EQS i fjor, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.

‒ Nye EQE SUV byr på en luksuriøs opplevelse med et høyt komfortnivå. Med tilhengerfeste, firehjulstrekk og flere effektkonfigurasjoner, er vi overbevist om at EQE SUV er veldig aktuell for det norske markedet.

De litt mer høyreiste SUV-modellene har vanligvis litt mindre aerodynamiske egenskaper enn for eksempel sedanbiler, og dermed mister de også litt rekkevidde. Men EQE SUV kan fås med oppgitte rekkevidder helt opp til 558 kilometer, og kommer også med ting som 4Matic firehjulsdrift med Torque Shift som intelligent og kontinuerlig fordeler momentet mellom for- og bakakselen.

Som et lite ess kan også den elektriske motoren på forakselen automatisk kobles ut avhengig av kjøresituasjonen, og dermed utnytte effekten og rekkevidden enda bedre.

Når en EQE SUV må lades går det også greit unna, for her er den en maks effekt på 170 kW og en ombordlader på 22 kW.

En annen ting som stadig flere nye elbiler får er varmepumpe, og dette blir standard for den kommende SUV-modellen fra stjernemerket. Her kan blant annet spillvarmen fra den elektriske drivlinjen og batteriet brukes til å varme opp interiøret, noe som sparer energi. EQE SUV har også Electric Intelligence, så om denne er aktivert gjennom navigasjonen forvarmes eller avkjøles batteriet etter behov.

Et annet grep som skal spare energi er temperaturesensorene, som ikke bare registrerer inne- og utetemperaturer ‒ men også solens posisjon. Dette gjør at systemet kan måle temperaturen på vindusflaten, den innvendige luftfuktigheten og fuktigheten i inntaksluften, og dermed fjerne dugg ved behov.

Ettersom dette er en ganske så luksuriøs SUV byr den også på ting som luftfjæring og bakakselstyring, selvsagt Mercedes’ MBUX Hyperscreen som ser ut til å sveve i dashbordet, Digital Light med sine smarte funksjoner som vi kommer til og en gavmild innvendig plass for bilen som måler 4,88 meter i lengden.

Gavmild er også plassen helt bakerst, for bagasjerommet er på hele 580 liter. Legges seteryggene bak ned øker det totale volumet til 1.675 liter

Når det gjelder de digitale lysene inneholder disse kraftige lysdioder som styres av 1,3 millioner mikrospeil i hver lykt. Oppløsningen er derfor mer enn 2,6 millioner piksler per kjøretøy. Ifølge Mercedes gir dette bedre presisjon under krevende lysforhold, og ekstremt nøyaktige fjernlys som maskerer ut motgående trafikk.

Teknologien gjør det mulig å projisere markeringer og advarselssymboler på veien, og dette åpner blant annet disse smarte lysene for:

  • Ved veiarbeid vil et gravemaskin-symbol projiseres på veien.
  • Dersom det går fotgjengere langs veibanen, sikter et flomlys direkte på dem.
  • Trafikklys, stoppskilt eller innkjøring forbudt skilt pekes ut ved å projisere et varsel på veien.
  • På trange veier projiseres ledelinjer.
  • Advarsel og veiledning når Lane Keeping Assist eller Blind Spot Assist oppdager en fare.

Hvor smart lysene er viser også en såkalt geofencingen, for det er forskjellige regler i forskjellige land. Men det vet en EQE SUV, og regulerer automatisk nivået for projisering når den passerer landegrenser.

AMG-utgaven til venstre og den vanlige EQE SUV til høyre.

EQE SUV blir også den første elektriske SUV-modellen fra Mercedes-AMG, og kommer i første omgang i to forskjellige utgaver. EQE 43 har 476 hk og EQE 53 kommer med 687 hk med AMG Dynamic Plus-pakke og boost-funksjon.

I likhet med AMG-søstrene av sedanene EQS og EQE kan også nye AMG EQE skryte av en rekke grep som gjør den til en liten kjøremaskin, AMG Ride Control+ for understellet, AMG Active Ride Control for stabilitetskontroll og AMG Sound Experience for lyden.

Ja, selvsagt i tillegg til diverse oppdateringer både på utsiden og innsiden av bilen.

‒ AMG EQE SUV er nok en milepæl i vår Future of Driving Performance. Den nye modellen er vår første helelektriske SUV. Og, etter AMG EQS og AMG EQE sedan-modellene, er dette allerede den tredje ytelsesmodellen som vi har realisert som et derivat på den elektriske Mercedes-EQ-plattformen, sier Philipp Schiemer, administrerende direktør i Mercedes-AMG.

‒ Med variabelt interiør og høyytelses firehjulsdrift er det Mercedes-AMGs mest allsidige elektriske kjøretøy. En ekte allrounder – en ekte AMG!

Her er teknisk data for både EQE SUV og AMG EQE SUV:

Mercedes EQE SUV:

Mercedes-AMG EQE SUV:

Her er bilder av både Mercedes EQE SUV og Mercedes-AMG EQE SUV, og den første bolken er den vanlige utgaven og den siste halvdelen av bildene er fra AMG-versjonen.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter