Nye Mercedes-AMG SL testes nå i Sverige

Nyhetene kommer kanskje tett fra Mercedes, men noe stikker seg litt mer ut enn andre. Slik var det også i 1952.


«Kjære redaktør!

Den nye Mercedes-Benz sportsvognen type «300 SL» (super lett) skal gjennomgå veitesting for første gang denne uken. Vi er derfor stolte over å kunne legge ved teknisk data for denne bilen, sammen med bilder.»

-->
Disse enkle, men svært så viktige, setningene ble sendt ut til pressen fra selskapet som den gang het Daimler-Benz 12. mars 1952, og beskrev ikke mindre enn en global sensasjon.

Det var nemlig aller første gang publikum stiftet bekjentskap med racerbilen som skulle vise vei for den legendariske 300 SL-modellen to år senere.

Spoler vi 69 år fram i tid holder nå Mercedes-AMG på å utvikle den 8. generasjonen av den superlette 2+2-seteren, og akkurat som 12. mars i 1952 er det veitesting som gjelder.

Den gang ble bilen testet på A81 Autobahn, men nå er det vinter og Nord-Sverige som gjelder.

For selv om dette er en roadster så må den takle alle forhold, og da passer jo vinterlige Nord-Sverige ganske så bra.

Det er spesielt to ting Mercedes-AMG spesielt vil teste ut i de mer polare strøkene, nemlig firehjulstrekk og tøytaket.

For første gang i historien kommer SL med firehjulsdriftssystemet kalt 4Matic+, og dette får kjørt seg skikkelig på snøkledde vinterveier og islagte vann.

Mercedes har også redesignet taket til roadsteren, og selv om en Mercedes-AMG SL første og fremst er en sommerbil skal den jo også fungere i minusgrader.

Når ingeniørene sier seg fornøyd med disse tingene, setter den kommende SL-modellen kurs for Nürburgring og den fryktede Nordsløyfa.

For dette er først og fremst en toppløs sportsbil som skal sluke svinger i høye hastigheter, og de aller siste finjusteringene skal skje rundt den kjente racerbanen i Tyskland.

Så det bør ikke gå altfor lenge før den neste generasjonen av bilen som ble vist fram i 1952 er klar, og den skal debutere i løpet av året.

Her er flere bilder fra testen i Sverige, og vi legger også til presseskrivet slik at de som er stiv i tysk kan lese hele den korte meldingen som gjemte en skikkelig sensasjon.

Les også:

Les mer om:

Nyheter