Hyundai Kona kommer i ny generasjon, og den er endelig på plass i Norge. (Fotos: Hyundai)

Nye Kona på plass i Norge

De første eksemplarene av den nye generasjonen Hyundai Kona var på plass før helgen.


Norske kunder kunne for aller første gang se og prøvekjøre nye Kona i helgen som var, og de fikk oppleve en elbil som har vokst i størrelse og blitt mer moderne sammenlignet med den populære utgaven som var på plass i 2018.

‒ Endelig er vår nye kompakte SUV på plass i Norge, og vi gleder oss veldig til at norske bilkjøpere skal få satt seg bak rattet på denne stilige, smarte og praktiske bilen, sier kommunikasjonsdirektør Øyvind L. Knudsen i Hyundai Motor Norway.

Det er kanskje ikke så rart at de gleder seg, for Kona var en av suksesshistoriene da elbil-boomen virkelig tok av i Norge. Totalt er det registrert over 20.000 slike biler.

‒ Kona Electric har vokst fra å være en ganske liten og kompakt bil, til å bli en romslig SUV med stort bagasjerom, fleksible løsninger som 40/20/40-delt baksete, god benplass både foran og bak, massevis av avansert teknologi og omfattende utstyrspakker, forklarer Knudsen.

‒ Vi tror at dette er en bil som vil passe for mange forskjellige kundegrupper.

Bilen er ny på alle områder, og designet er ifølge Hyundai mer kraftfullt og dynamisk, det er ny teknologi inkludert to skjermer på 12,3 tommer på innsiden, og det er selvsagt støtte for automatiske oppdateringer via OTA-teknologi.

Den nye utgaven har vokst over 150 mm i lengden til 4,36 meter, mens akselavstanden er økt med 60 mm til 2,67 meter. Videre er den 1,83 meter bred, mens høyden har økt med 20 mm til 1,58 meter.

Førerassistentene kommer via Hyundai SmartSense, og elbilen har ting som HDA 2, kollisjonsunngåelse (FCA), blindsonemonitor (BVM) og førerstatusovervåkning (DSM).

Nye Kona som også byr på digital nøkkel via smarttelefoner kan også fås med smart fjernstyrt parkeringsassistent (RSPA), og denne lar føreren fjernstyre bilen inn og ut av parkeringsluker kun ved å trykke på nøkkelen.

Videre kan Hyundai Norge opplyse at nye Kona er utstyrt med såkalte comfort relaxation-seter, og dette skal åpne for å legge seg tilbake til en «vektløs» avslapningsposisjon. Bak er det sitteplasser kalt Curveless Bench Seat, og dette maksimerer plassutnyttelsen og åpner også for å stille bakseteryggen i ulike vinkler.

Helt bakerst har bagasjerommet økt til 466 liter bagasje, noe som gjør nye Kona Electric til en enda litt mer praktisk bil. Det er også løsningen for å laste inn ting bakerst via en handsfree bakluke, og foran i frunken er det ytterligere 27 liter lagringsplass.

En viktig ting for nye elbiler er rekkevidde, og importøren kan fortelle at rekkevidde for den nyte Kona-generasjonen lyder på 512 kilometer i henhold til WLTP, og at elbilen også kan by på ting som V2L både innvendig og utvendig, avansert head-up display, 1-pedalskjøring med i-Pedal, smart regenerering, e-Active lyddesign og en egen Eco-interiørpakke. Sistnevnte tilhører utstyrsnivå Exclusive.

‒ Helt nye Kona Electric blir en veldig viktig modell for oss i Norge, og den har et bredt utvalg av egenskaper som norske kunder vil sette stor pris på, sier Knudsen.

‒ Så nå er det bare å ta turen til nærmeste Hyundai-forhandler for å se og oppleve nykommeren.

Her er flere bilder av den nye Hyundai Kona som nå er på plass i Norge:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter