Nye Golf 8 fikk ettertraktet pris

Den nye Volkswagen Golf 8 er fortsatt ikke markedslansert, men har allerede rukket å innkassere en pris svært få har fått. Sist gang denne ble delt ut var faktisk for hele seks år siden.


High-tech er en motebenevnelse vi har hørt mange ganger, og i
bilverden hører vi denne vanligvis rundt svært så eksklusive biler som de
fleste av oss bare kan drømme om.

Men nå kommer det en folkebil som kommer med svært så high-tech-utstyr,
nemlig 8. generasjon av Volkswagen Golf.

Denne er nemlig, som standard, utstyrt med noe som kommer
under mange benevnelser, for eksempel car-to-X (Car2X).

Dette står for biler-til-alt, og betyr rett og slett at Golf
8 (og framtidige ID-modeller) er utstyrt med nett som kan kommunisere med andre
eksterne kilder ‒ som andre biler eller trafikk-kilder.

Framtidig 5G-nett vil brøyte vei for denne teknologien, som
er svært viktig for at myndighetene og bilprodusentene rundt om i verden skal
nå målet om null drepte i trafikken en gang i framtiden.

Den nye Golf-modellen er utstyrt med noe som kalles ITS-G5-teknologi, og biler med et slikt system kan sende signaler til hverandre om de har brutt ned eller stoppet opp på veien.

Også andre produsenter vurderer ITS-G5-teknologi, som i
framtiden kan sende ut advarsler til andre førere om for eksempel motorsykler
og traktorer som kan utgjøre en fare.

I framtiden vil også biler kunne knytte seg til for eksempel
lyssignaler, og selvkjørende biler kan for eksempel beregne turen slik at bilen
kun treffer på grønne lys gjennom sentrum. Ja, vi gleder oss til det!

Euro NCAP, verdens ledende organisasjon for kollisjonstester,
er så imponert over Volkswagens «Local Hazard Warning»-system at de nå har delt
ut en høythengende pris, sikkert i håp om at andre følger etter.

Prisen heter enkelt og greit «Advanced», og er en teknologipris
som sist ble delt ut for seks år siden.

‒ Dette (Car2X) er et spennende sikkerhetsområde som har et
potensiale til å hjelpe trafikanter som hittil har vært vanskelig å beskytte,
som motorsyklister, sier generalsekretær Michiel van Ratingen hos Euro NCAP.

‒ Den ligger allerede på Euro NCAPs veikart, men det fulle
potensialet vil ikke bli realisert før mange kjøretøyer er utstyrt med et
kompatibelt system, sammen med farevarsling langs veikanten. Volkswagen skal hylles
for å gjøre teknologien standard på høyselgende biler som Golf, sier han.

5G-nettet kommer til å bli svært viktig for
trafikksikkerheten de neste tiårene, og analysebyrået ABI Research tror for eksempel
at 41 millioner 5G-knyttede biler vil være på veiene innen 2030.

I tillegg til Volkswagen tester også andre tungvektere som for
eksempel BMW og Audi ut 5G sammen med mobilaktører som Ericsson, Huawei og Nokia,
og en slik teknologi kan også beskytte myke trafikanter som fotgjengere og
syklister.

Og altså sende oss tvers gjennom alle lyskryssene.

Les også:

Les mer om:

Nyheter