‒ NAF mener det må komme på plass en bransjestandard for hvordan norske forbrukere får oppgitt realistisk rekkevidde og ladehastighet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Kravet, som NAF også har stilt tidligere, kommer etter en ny spørreundersøkelse som viser at skepsisen til elbilens rekkevidde om vinteren er stor.
Ja, selv de som eier en elbil tror batteriet bare har halv kapasitet om vinteren. 4 av 10 spurte elbilister mener dette.
Og det også slik at nye elbilister kan få seg en overraskelse når de går den aller første vinteren i møte. For ifølge NAF ruller det nærmere 300 nye elbiler på veiene hver dag i 2021, og mange skal nå inn i sin første vinter med elbil.
‒ Vi nærmer oss tiden der gradestokken kryper under null og den første vinteren for ferske elbilister. De vil oppleve rekkeviddetap de kanskje ikke fikk vite om da de kjøpte bilen. Informasjonen som gis er for mangelfull, mener Sødal.
For det er slik at rekkevidden blir mindre om vinteren.
NAF har selv dokumentert dette med sine store rekkevidde-tester om vinteren, men variasjonene er store. Noen elbilmodeller mister kun rundt 5 prosent, mens andre kan tape opp til 30 prosent av sin rekkevidde i vinterkulden.
Dette er folket klar over, og i undersøkelsen er 2 av 3 enig i påstanden om at elbilens batteri bare har halv kapasitet om vinteren.
Ikke overraskende er andelen mye høyere blant de som ikke kjører elbil enn de som selv kjører en helelektrisk bil.
‒ At elbiler mister så mye som halvparten av rekkevidden om vinteren er som hovedregel feil, sier Sødal.
‒ Det kan stemme i ekstra kalde vintertemperaturer, men de årlige elbiltestene NAF gjennomfører viser at i vanlige vintertemperaturer er det ikke en så dramatisk reduksjon.
‒ Mange som ikke har elbil selv overdriver nok frykten for tap av rekkevidde, poengterer han.
Uansett; elbil-førere bør være klar over at rekkevidden blir mindre under vinteren.
‒ En grei tommelfingerregel er å ta høyde for at du mister 25 prosent av rekkevidden på bilen, sier Sødal.
‒ Det er også viktig å følge med på hvordan bilen oppfører seg, og lære seg hvordan den er om vinteren under ulike temperaturforhold.
De som selger nye elbiler forholder seg som regel til WLTP-rekkevidden, og NAF mener dette blir for snaut.
‒ For elbilkjøperne er det mye «opptil» og «inntil» når de leser om rekkevidden på bilen de vurderer å kjøpe. Hvor langt bilene går om vinteren får de rett og slett ikke vite, sier rådgiveren.
‒ Vi i NAF etterlyser derfor en bransjestandard for hva bilselgerne skal informere elbilkjøperne om. Blant annet må bilselgerne fortelle om rekkeviddetap om vinteren.
Slik svarte folket på NAF-undersøkelsen.
Påstand: Elbilens batteri har bare halv kapasitet om vinteren:
Totalt: Mann: Kvinne: Enig 63% 59% 67% Uenig 37% 41% 33% Totalt 100% 100% 100%
Fordelt på biltype-eiere. Påstand: Elbilens batteri har bare halv kapasitet om vinteren:
Diesel: Bensin: Elbil: Hydrogen: Hybrid: Ladehybrid: Har ikke bil: Enig 71% 70% 38% 74% 76% 67% 52% Uenig 29% 30% 62% 27% 25% 33% 48% Totalt 100% 100% 100% 100% 100% 100% 100%
Les også:
- Se hva denne retropreget superbilen kan by på!
- Prøvekjørt Ford Mustang Mach-E GT
- Stjernen runder 100 år