Nye elbiler: Peugeot e-308 og e-308 SW

Nye Peugeot 308 finnes allerede som ladehybrider, men nå kommer også de rene elbilmodellene. Det betyr også en helelektrisk stasjonsvogn.


I fjor kunne Peugeot presentere en ny generasjon av den populære 308, en modell som ble kåret til årets bil i Europa tilbake i 2014.

3. generasjonen er satt sammen på den ganske nye EMP2-plattformen og er så ny at den brøytet vei for den nye logoen som Peugeot har introdusert, den har i-Cockpit og selvsagt moderne førerassistenter og et aerodynamisk design.

-->
I tillegg til de vanlige bensin- og dieselversjonene er også nye 308 tilgjengelig i to forskjellige ladehybrider som har oppgitte elektriske rekkevidder på rundt 60 kilometer, og franskmennene lovet også at det skulle komme rene elbilversjoner.

Den lovnaden har de tenkt å holde, og viser nå fram to elbiler i form av e-308 og e-308 SW. Sistnevnte kunne vært den første helelektriske stasjonsvognen på markedet om det ikke var for MG5, en helelektrisk stasjonsvogn som allerede er på plass.

‒ Vi ser fram til å få denne bilen til Norge ‒ både som kombi og stasjonsvogn, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot Norge hos Bertel O. Steen.

‒ Begge bilene byr på svært gode kjøreopplevelser, og e-308 SW vil bli familiens drømmebil. Kombinasjonen elektrisk bil, design og kjøreglede vil passe perfekt for norske kunder.

Elbilversjonene er selvsagt basert på den «vanlige» 308 og byr dermed på stort sett det samme av både løsninger og design, men har noe nytt når det kommer til det elektriske drivverket.

Peugeot opplyser at 308 kommer med en helt ny elektrisk motor som utvikler 156 hk og har et batteri på 51 kWh netto, noe som åpner for en rekkevidde over 400 kilometer. Det er bedre enn både e-208 eller e-2008.

Grunnen til at denne passerer 400-grensen er at bilen er veldig effektiv, og har et imponerende lite forbruk. Både e-308 og e-308 SW vil komme i variantene Allure og GT, og er ventet på markedet i midten av 2023.

Dette er altså elektriske søstre av 308, men har også noen nyheter i tillegg til et nytt drivsystem. Her er det helt nye 18-tommers felger og en ny girkasse, og begge er laget med tanke på effektivitet.

Faktisk har franskmennene hatt veldig fokus på dette området når de utviklet e-308, både når det kommer til motor, batteri, aerodynamikk med optimalisering av front og understell, vekt og friksjon når der kommer til dekkene.

Resultatet er et ganske så lavt forbruk, for Peugeot opplyser dette til 12,7 kWh per 100 kilometer. Så her har de knekt en eller annen kode, for om dette stemmer er e-308 blant de aller mest effektive elbilene som er laget.

Peugeot slår selvsagt til med flere kjøremoduser i nye e-308, og i tillegg til Eco, Normal og Sport er det også en «bremse»-modus som skal øke retardasjonen når gasspedalen slippes for å optimalisere energigjenvinningen og dermed rekkevidden.

Alt dette sørger altså for å pushe e-308 og e-308 SW over 400 kilometer.

Når de må lades takler de to elbilene 100 kW fra offentlige ladere og 11 kW fra hjemmeladeren, og Peugeot opplyser den raskeste ladetiden fra 20 til 80 prosent er på mindre enn 25 minutter.

Peugeot e-308 er også utstyrt med siste versjon av i-Cockpit, noe som betyr ting som et oppvarmet ratt, et 3D head-up som kan tilpasses og en sentral 10-tommers berøringsskjerm.

Peugeot har solgt over 10.000 biler av e-208 og e-2008 her hjemme, og ettersom e-308 som både kan skryte av mer rekkevidde samt en stasjonsvognutgave bør denne kunne gi Peugeot Norge et ytterligere løft når de to modellene forhåpentlig er på plass neste år.

‒ Det er viktig å huske på at lang rekkevidde ikke bare skapes av større batterier, men også av lavt forbruk. I e-308 viser Peugeot at batteristørrelsen med fordel kan holdes nede, og dermed også gjøre bilen billigere både i innkjøp og i bruk, slår Rune Hensel fast.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter