Nye Caddy skal ikke være dårligere enn personbilene
Volkswagen har sitt eget selskap som utvikler nyttekjøretøy, men det betyr ikke at varebilene er mye dårligere enn personbilene. Faktisk ypper nå nye Caddy til kamp med hele 19 assistentsystemer.
Selskapet bak Volkswagens nyttekjøretøy heter Volkswagen Commercial Vehicles, og hører naturligvis til i den store Volkswagen-gruppen (VAG) de og. Og som vi vet skjer det mye i VAG, blant annet med nye infotainmentløsninger og en stadig utvikling blant førerassistenter som fører til mer og mer selvkjørende biler.
Volkswagen Commercial Vehicles utvikler som bilmerkene i gruppen (bl.a. VW, Audi og Porsche,) sine plattformer, og det siste utviklingsstadiet av den modulære plattformen for tverrstilt motor fører nå Volkswagen Caddy opp i bilkategorien når det kommer til teknologi og assistenter.
-->
Den kan nå skryte av både Travel Assist og en ny Digital Cockpit, to særs viktige elementer vi kjenner fra de nye personbilene i gruppen. Førstnevnte åpner for delvis selvkjøring, mens den andre sørger for mer innvendig teknologi og skjermer.
Nye Caddy kan skryte av totalt 19 assistentsystemer, hvor fem er helt nye og de resterende er «gjennomgående oppdatert», som Volkswagen Nyttekjøretøy selv sier. Og det gjør sitt til at et nyttekjøretøy fra Volkswagen for aller første gang kan gjøre litt av kjøringen selv i alle hastigheter.
For en av de nye er Travel Assist som åpner for assistert kjøring i hele hastighetsområdet, og på fagspråket befinner nå Caddy seg på nivå 2 på den selvkjørende skalaen som går til nivå 5 (som ingen foreløpig er i nærheten av).
Dette betyr at systemet selv kan kontrollerer kjøretøyet både i lengde- og sidereretning, basert på tilgjengelig visuell informasjon. Ja, slik de moderne bilene fra Volkswagen også kan.
To sentrale elementer for akkurat dette er den adaptiv cruisekontroll (ACC) og Lane Assist. ACC kan selv endre hastigheten, mens Lane Assist holder bilen i riktig kjørefelt og fil.
En litt selvkjørende Caddy må selvsagt også kunne bremse, noe Emergency Assist sørger for. Denne vil automatisk bremses opp, stoppe og varsle nødetatene dersom føreren av en eller annen grunn skulle bli inaktiv.
Fortsatt er det ikke lov å la et kjøretøy kjøre helt av seg selv, uavhengig av om den er en varebil eller en supermoderne personbil. Volkswagen Caddy passer på at føreren ikke er inaktiv gjennom sensorer i et nytt multifunksjonsratt som registrerer selv den minste berøring fra føreren.
Volkswagen Nyttekjøretøy forklarer at den oppgarderte Digital Cockpit gir informasjon om kjøretøyets omgivelser som et virtuelt bilde. Her kan man for eksempel se hvor mange kjørefelt som er tilgjengelig og om det er kjøretøy foran, bak eller ved siden og avstanden til disse.
Så varebilen Volkswagen Caddy ypper seg nå mot personbilene når det kommer til førerassistenter og teknologi, noe som kommer klart fram av listen over assistentsystemene i den nye utgaven:
Nye systemer:
«Emergency Assist»: Stopper bilen automatisk i en nødsituasjon
«Side Assist»: Gir varsel om farer i blindsonen
«Trailer Assist»: Hjelp til rygging med tilhenger
«Travel Assist»: Autonom kjøring på nivå 2
«Rear Cross Traffic Alert»: gir varsel for kryssende trafikk bak bilen ved rygging
Oppdaterte systemer:
«Front Assist»: Unngår sammenstøt forfra, inkludert registrering av motgående trafikk ved kryssing av veien
ACC: Adaptiv cruisekontroll
«Hill Star Assist»: Hjelp til bakkestart
ESC: Elektronisk stabilitetskontroll, med ABS, ASR og EDS
«Light Assist»: Lysassistent
Cruisekontroll med hastighetsbegrensning
«Lane Assist»: Hjelp til å holde kjøretøyet i eget kjørefelt