I fjor rundet M-gjengen til BMW 50 år, og bød selvsagt på fest med flere nye biler gjennom året. Det inkluderte en ny M2, M3 Touring og XM.
De har også tatt de første helelektriske stegene med i4 M50 og iX M60, og flaggskipet i7 skal også få sin M-utgave med en i7 M70.
-->
Så festen er langt fra over, og nå starter testene av prototypene av den nye M5. Ja, i flertall, for den nye generasjonen inkluderer faktisk to modeller. En «vanlig» Sedan og en Touring ‒ BMW-språket for stasjonsvogn.
Tyskerne har riktignok hatt M5 Sedan til testing en stund allerede, men denne får altså selskap av det som garantert kommer til å bli en kruttønne av en familiebil.
Det er selvsagt gledelig, men kanskje ikke så veldig overraskende.
For helt siden 1992 har BMW M også hatt M5 Touring på menyen med jevne mellomrom, og den første versjonen av den spreke stasjonsvognen var basert på 2. generasjon M5 ‒ en modell introdusert i 1984.
Den neste M5 Touring var basert på 4. generasjon M5 og ble presentert i 2007, og da den nye BMW M3 Competition Touring også ble tatt godt imot var det ingen vei tilbake ‒ nye M5 måtte få sin Touring-versjon.
BMW har altså på gang en 7. generasjon av M5, og BMW forklarer at akkurat som kommende BMW M5 Sedan får også stasjonsvogn-varianten en helt nyutviklet og delvis elektrifisert drivlinje.
‒ Vi installerer nå også et hybrid drivsystem med typisk M-ytelse i andre høyytelsesbiler, sier Dirk Häcker, utviklingssjef i BMW M.
De første prototypene av BMW M5 Touring skal rulle ut på veien i løpet av få dager, og finner veien både inn i bytrafikk og på landeveien.
Bilen skal også testes på motorveier rundt München og ved BMW Ms hovedkvarteret i Garching, og selvsagt på utfordrende Nürburgrings Nordschleife samt andre racerbaner.
Målet er som alltid å finne den ideelle balansen mellom sportslige ytelser på racerbanen og overlegen kjørekomfort i hverdagen og over lange avstander, melder BMW.
Nå løftet ikke akkurat BMW på lakenet da de annonserte en ny BMW M5 Touring, men bildet levner ingen tvil om hva slags type bil som faktisk befinner seg under dette lakenet. Sjekk denne dårlige «kamuflasjen».
Her hjemme handler det meste nå om elbiler, og flere importører dropper nå andre typer biler. BMW er et av merkene som pløyde vei for elbilene med i3 lansert i 2013, men BMW Norge har foreløpig ikke planer om å utelukkende satse på elbiler.
Det betyr at den potensielle nye favoritten i form av M5 Touring mest sannsynlig finner veien til vårt lille kongerike.
– I en tid hvor hverdagen og modellporteføljen vår i Norge nå bortimot er helt elektrisk, så er vi heldige som også kan by på særegne modeller til våre kunder som har noen dråper bensin i blodet og en genuin entusiasme for vår historie, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.
‒ Det er derfor fristende å si «festen er ikke over, det er kake igjen».
Men det er en ørliten festbrems. Testing av en så viktig modell som M5 tar tid, så både BMW M5 Sedan og BMW M5 Touring blir lansert først til neste år.
Les også: