Om du lurer på om du ser en ny og gammel generasjon av Audi
A3 er det bare å ta en titt på frontlyktene så har du svaret ganske så fort. Audis 4. generasjon av modellen som kom i 1996 har nemlig
fått et helt nytt lyktedesign, og har nå et slags trapesformet mønster.
betale for toppmodellen av den nye generasjonen A3 får du også Matrix
LED-teknologi som inneholder 15 LED-segmenter som kan aktiveres individuelt. Nå blir det ikke så veldig vanskelig å spotte den nye
generasjonen ellers heller, for A3 har vokst enda mer og begynner å bli en voksen
herremann nå. Spesielt om vi ser på sedanversjonen, som følger A3
Sportback som etter planen snart skal være her. A3 Sedan er 4 centimeter lenger enn utgående modell og måler
nå 4,50 meter, den har est ut 2 centimeter i bredden til 1,82 meter, og den har
strukket seg ytterligere 1 centimeter i høyden til 1,43 meter. De har dog
behold den samme akselavstanden. Resultatet er at det har blitt 2 centimeter bedre hodehøyde og
litt mer albueplass foran, men bakerst er bagasjerommet eksakt det samme som
før ‒ 425 liter. Målt mot Sportback er den hele 15 centimeter lenger, så den
begynner å bli voksen. Slik ser den nye generasjonen ut:
aerodynamikken, for Audi trenger å gjøre bilene sine enda mer effektive slik at
de klarer stadig strengere utslippskrav. Og nye A3 Sedan er da også langt mer
effektiv. De nye linjene har gjort sitt til at dragsuget nå kun er på 0,25
Cd, noe som er særdeles bra. Denne er senket med 0,04 Cd mot utgående
generasjon, noe som også betyr at den bruker mindre suppe og slipper ut færre
skadelige gasser. Når det gjelder alt det andre med den nye generasjonen A3 Sedan er det selvsagt ganske så likt med nye A3 Sportback som ble vist fram i begynnelsen av mars. Internasjonalt vil Audi by på tre alternativer når det
kommer til drivlinjer fra salgsstart.
og alle tre er langt mer effektiv enn tidligere. 1.5-literen 35 TFSI byr på 150 hestekrefter som også kan by
på sylinderkutt, og kan enten kombineres med en 6-trinns manuell kasse eller en
7-trinns S tronic. Audi har også et mildhybridsystem som gir ytterligere 50 Nm
dreiemoment og tar forbruket ytterligere ned, mer eksakt opp mot 0,04 liter per
mil. Forbruket til TFSI er oppgitt mellom 0,47 og 0,50 liter på
mila. Audi har også tilgjengelig en dieselversjon med 150 hk, og
denne er gjerrig så det holder. Audi opplyser at forbruket til 2-literen er mellom
0,36 og 0,39 liter på mila. Det er også på gang en liten 3-sylindret 1.0-liters TFSI med
110 hk som også fås som mildhybrid, men denne vil ikke tilbys fra salgsstart. Alle de tre 35-versjonene klarer 0-100 km/t på 8,4 sekunder,
og har en toppfart på 232 km/t. Audi har også spikket på understellet og opphenget, og sier
at den nye generasjonen er enda bedre både når det kommer til presisjon,
respons, justerbarhet og evnen til å sluke ujevnheter. Til slutt har selvsagt tyskerne også kastet seg over
innsiden, og gitt den kommende A3 en masse ny teknologi. Den nye versjonen byr 3. generasjon av infotainmentet (MIB
3) som selvsagt har støtte både for Apple Car Play og Android Auto, og de som
går for toppmodellen med MMI Navigation plus-pakken kan kose seg med en drøss
med nye Car-to-X-tjenester som er tilkoblet nett. Også lille A3 får tjenester tidligere forbehold de langt mer
luksuriøse modellene, og det blir mulig å låse, låse opp og starte bilen via Audi
connect key på androidtelefoner. Selvsagt byr også den nye generasjonen på førerassistenter,
og kan også fås med de adaptive cruisekontroll-assistenten tidligere forbehold
dyrere modeller. Planen er at Audi A3 Sedan skal følge relativt nært den nye A3
Sportback, så får vi se hva alle problemene knyttet til korona-utbruddet har å
si for når denne faktisk kommer. Her er flere bilder av Audi A3 Sedan: Les også:
- Ville og vakre
- Volvo gjenåpner svenske fabrikker
- Karma med sin første rene elbil, og den imponerer på rekkevidde