Nybilsalget fortsetter i motbakke. I oktober ble det registrert 8.925 nye biler, viser statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Det er hele 3.633 færre enn samme måned i fjor, og en nedgang på voldsomme -28,9 prosent fra den måneden.
Totalt viser tallene fra OFV at det er nyregistrert 104.422 biler etter årets 10 første måneder, og det er 10.889 færre enn samme periode i fjor og ned -9,4 prosent.
OFV betegner selv dette som et nybilsalg i krabbegir.
‒ Mange er nå svært varsomme med å prioritere nybilkjøp. Registreringstallene for nye personbiler i oktober viser dette tydelig, for i samme periode de siste par årene har vi hatt høy registreringstakt. Nå går nybilsalget virkelig i krabbegir, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV
til eget nettsted.
Det er dyrtiden som får det meste av skylden for motbakken som nybilsalget nå befinner seg i, og det kan man også se over på bruktbilmarkedet. Salget av de litt billigere bruktbilene er nemlig i unnabakke, og her har antall eierskifter faktisk gått opp 0,5 prosent så langt i år ‒ og totalt har OFV registrert 435.745 slike i 2023. I oktober gikk antall eierskifter opp 2,1 prosent målt mot oktober i fjor.
Som vanlig er det elbilene som drar nybilsalget, og blant personbilene hadde disse en andel på 84,2 prosent i forrige måned. Totalt er det registrert 83.972 nye elbiler i 2023.
De fleste merkene har grunn til å være litt skuffet over oktober-salget, og selv om Toyota registrerte færre biler i enn i oktober 2022 bør de være fornøyde. De sto nemlig bak 12,6 prosent av alle nye personbiler som ble registrert.
Totalt landet Toyota på 1.126 biler, noe som tar totalen for i år opp til 12.331 nye biler.
– Vi er stolte av å gjøre det såpass godt i et tøft bilmarked. Tilbakemeldingene fra kundene er svært gode, og vi ser fra eksterne undersøkelser som Autoindex og Norsk Kundebarometer at vår kundetilfredshet er best i bransjen. Det spiller en viktig rolle nå, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.
– Det er særlig god etterspørsel etter elbilen bZ4X, og vi er spesielt glade for å konstatere at bZ4X-kundene er våre mest fornøyde kunder på tvers av modeller og drivlinjer. Framover vil mange nye bileiere oppleve de fantastiske kjøreegenskapene til denne elbilen på vinterføre, og vi forventer at den positive buzzen vi har merket den siste tiden vil fortsette.
Nå ble det ikke en dobbel for Toyota denne gang, for oktobers mest registrert nybil ble som vanlig Tesla Model Y. Den ble registrert 648 ganger, mens Toyota bZ4X landet på 553 nye registreringer. Tredje mest registrerte i oktober var Skoda Enyaq med 533 registreringer.
Nesten hver femte nybil så langt i år er faktisk en Model Y, som allerede nå trygt kan kåres til årets mest populære nybil her i Norge.
Her er topp-5 nybiler så langt i 2023:
- Tesla Model Y: 20.223 biler
- Volkswagen ID.4: 6.118 biler
- Skoda Enyaq: 4.895 biler
- Volvo XC40: 4.243 biler
- Toyota bZ4X: 4.039 biler
Topp-5 merker så langt i 2023:
- Tesla: 21.949 biler
- Volkswagen: 12.527 biler
- Toyota: 12.331 biler
- Volvo: 6.917 biler
- Skoda: 6.497 biler
Pawlak advarer nå om at den generelle nedgangen i nybilmarkedet kan fortsette i ganske lang tid, og grunnen er en reduksjon i antall nye framtidige kontrakter som rammer alle bilmerkene.
– Gitt at det ikke blir en vesentlig forbedring av markedsforholdene, forventer vi at det vil selges 120.000-140.000 nye person- og varebiler i 2024. Dette er en vesentlig nedgang fra foregående år.
I fjor ble det totalt registrert 174.329 nye personbiler, mens det i 2021 ble nyregistrert 176.276 biler. Begge disse tallene vil nybilsalget etter alle solemerker havne langt bak i år, og den negative trenden kan altså fortsette inn i 2024.
Les også: