Utsikten for nybilsalget er kanskje mørkt, men det er ingenting å utsette på den i en Enyaq. (Fotos: Skoda)

Nybilsalget med nok en knekk

Hadde vi fjernet Tesla fra september-statistikken hadde nybilsalget i forrige måned vært bekmørkt.


Nye avgifter, en galopperende rente og en generell prisoppgang er en dårlig kombinasjon for nybilsalget, som sliter mer og mer med å matche fjoråret.

I august falt salget med 10,4 prosent målt mot samme måned i fjor, og september er enda mørkere. I forrige måned ble det kun registrert 10.342 nye personbiler, og det er hele 4.304 færre biler enn samme måned i fjor, viser ferske tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. (OFV).

-->
Dermed er nedgangen kriselignende -29,4 prosent, og totalt etter årets første ni måneder har antall nybil-registreringer falt med 7,1 prosent. Totalt er det registrert 95.497 nye personbiler, 7.255 færre enn i samme periode i 2022.

Nybilsalget får heller ikke noe drahjelp av politikerne, som sier en ting og gjør noe helt annet. De hevder nemlig at de ikke vil gjøre ting dyrere for nordmenn som sliter i dyrtiden, men i neste åndedrag innfører de nye avgifter knyttet til spesielt elbiler.

De innførte nemlig moms på summen over 500.000 kroner 1. januar, og det kom også andre avgiftsendringer da vi gikk inn i 2023.

‒ Nå ser vi tydelig effekten av dette, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV til egen nettside.

‒ Kombinasjonen av moms på elbiler, betydelige avgiftsendringer og en kraftig generell prisstigning og mange renteøkninger, har ført til at mange enten er avventende og utsetter eller til og med kansellerer nybilkjøpet.

Vi får håpe at de som styrer landet nøyer seg med avgiftsendringene de allerede har gjort, for det siste nybilmarkedet trenger nå er enda dyrere bilhold.

For plukker vi bort Tesla fra september-tallene hadde det sett bekmørkt ut, og det ville kun vært registrert 7.842 nye biler. Men nå er Tesla en del av statistikken, og de holdt altså liv i antall nybilregistreringer i forrige måned.

Tesla registrerte nemlig hele 2.500 nye biler, og ikke overraskende handlet det første og fremst om Model Y. Faktisk ble det registrert kun 24 andre Tesla-modeller enn Y’ern i september, så det er kun en modell som drar Tesla akkurat nå.

Som vanlig handler nybilsalget stort sett om elbiler, og 87 prosent av de nye bilene som fikk skilt i forrige måned var helelektriske, mens snittet så langt i 2023 lyder på 83,4 prosent.

De rene diesel- og bensinbilene er i ferd med å forsvinne helt, og nådde en ny bunnotering i forrige måned med en markedsandel på ørsmå 2,5 prosent. Hybridene utgjorde resterende 10,2 prosent av registreringene i forrige måned.

Bak Tesla Model Y henger fortsatt en ganske gammel traver med, for den nest mest registrerte nybilen i september var Skoda Enyaq med solide 697 registreringer. Totalt har det kommet til 4.362 slike biler i år, og regner vi med i fjor står Enyaq nå med 4.770 registreringer.

Et annen kanskje litt overraskende gjensyn helt i toppen er Ford Mustang Mach-E, for denne var 3. mest populær målt etter antall registreringer. Mach-E ble registrert 493 ganger, og det tar totalen for 2023 opp i 2.628 biler.

Så hva med den som så ut som til å kunne utfordre Tesla Y iallfall litt, Volkswagen ID.4?

Den falt helt ned til 9. plass i september-måneden med kun 257 registreringer, og dermed står den på totalt 5.832 biler. Så de ørsmå forbeholdene om at ID.4 kunne ta igjen Y-modellen og bli årets mest registrerte nybil er borte, så den prisen kommer helt sikkert til å gå til Tesla-modellen i 2023.

Her er tallene fra OFV.

De fem mest registrerte nybilene i september:

  • Tesla Model Y ‒ 2.476 registreringer

  • Skoda Enyaq ‒ 697 registreringer
 

  • Ford Mustang Mach-E ‒ 493 registreringer
 

  • Toyota bZ4X ‒ 472 registreringer
 

  • Volvo XC40 ‒ 329 registreringer
 

 

Som vi ser hadde Toyota den 4. mest populære nybilen, og det japanske merket var også det nest mest populære bilmerket i september ‒ selvsagt grundig slått av Tesla.

De fem mest registrerte merkene i september:

  • Tesla ‒ 2.500 registreringer

  • Toyota ‒ 1.044 registreringer
 

  • Skoda ‒ 809 registreringer
 

  • Volvo ‒ 561 registreringer
 

  • Ford ‒ 560 registreringer
 

 

Om vi ser på årets første ni måneder ser det slik ut.

De fem registrerte nybilene i 2023:

  • Tesla Model Y ‒ 19.575 registreringer

  • Volkswagen ID.4 ‒ 5.832 registreringer
 

  • Skoda Enyaq ‒ 4.362 registreringer
 

  • Volvo XC40 ‒ 3.816 registreringer
 

  • Toyota bZ4X ‒ 3.486 registreringer
 

 

De fem registrerte merkene i 2023:

  • Tesla ‒ 21.271 registreringer

  • Volkswagen ‒ 11.925 registreringer
 

  • Toyota ‒ 11.205 registreringer
 

  • Volvo ‒ 6.180 registreringer
 

  • Skoda ‒ 5.826 registreringer
 

 

Les også:

 

 

 

Les mer om:

Elbiler Nyheter