Elbilene har virkelig kommet for å bli her i Norge, og årets 10 første måneder har bydd på følgende markedsandel for nullutslippsbilene:
- Januar: 92,1 prosent
- Februar: 90,1 prosent
- Mars: 89,3 prosent
- April: 89,4 prosent
- Mai: 77,0 prosent
- Juni: 80,0 prosent
- Juli: 91,9 prosent
- August: 94,3 prosent
- September: 96,4 prosent
- Oktober: 94,0 prosent
Unntakene mai og juni kan forklares med at regjeringen innførte nye avgifter rettet mot ladehybrider i sommer, og det var dermed et jag for å få registrerte slike før disse trådde i kraft.
Oktober var som listen viser absolutt ikke noe unntak for elbil-bølgen, og av totalt 11.552 nye personbiler var 10.862 elbiler, viser tallene til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Det var 29,4 prosent flere nybiler enn i oktober 2023, og nå handler det altså nesten utelukkende om elbiler.
For topplisten for forrige måned har radert ut samtlige biler som har en forbrenningsmotor, noe som betyr at alle de 20 mest registrerte nybilene er elbiler. Og det til tross for at bilen på 20. plass, en Nio EL6, kun ble registret 141 ganger.
OFV sier at det nå nesten utelukkende kommer nye elbiler inn til landet, både europeiske og asiatiske ‒ og ikke minst kinesiske. Nye merker og modeller bidrar også til at det er et høyt tempo i det norske nybilmarkedet.
‒ Nå suser bokstavelig talt nye elbiler ut av butikkene. Vi er svært nær å nå 2025-målet som innebærer at da skal alle nye personbiler være nullutslippsbiler. Med 94 prosent i oktober, så er vi nesten der vi skal være, sier OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen.
‒ Kanskje vil elbilandelen totalt bikke 90 prosent ved årsskiftet, og det er veldig bra. Den sterke elbilsatsingen i Norge har fått stor internasjonal oppmerksomhet, og ingen andre land i verden kan måle seg med dette.
Noen har hengt seg opp i at myndighetene har som mål at alle nye biler som kommer i 2025 er nullutslipps, og etterlyst enda kraftigere lut for at dette skal nås.
OFV mener derimot at man bør si seg fornøyd slik det er nå:
‒ Med dagens virkemidler er vi nå så tett på det målet som er satt, at det ikke er behov for å gjøre ytterligere avgiftsjusteringer, sier direktøren.
OFV kan også lese to trender ut av registreringstallene. «Alle» vil ha SUV, rundt 75 prosent av nybilene i oktober var slike, og at momsgrensen på 500.000 kroner ser ut til å styre valget for mange. Snittprisen på personbilene i oktober var på 556.000 kroner.
Det fyker dog ikke en elektrisk vind over nyttekjøretøyene, for selv om salget av varebiler har gått opp 6,6 prosent i år, har antall nye elvarebiler gått ned med -5,5 prosent. Her er det dieselen som regjerer, og slike har hatt en oppgang på drøyt 14 prosent så langt i 2024.
‒ Når 7 av 10 fortsatt velger en dieselvarebil fremfor elektrisk, så bør det være en øyeåpner for politikerne hvis vi skal ta 2025-målet på alvor. Da må incentivene for å velge elektrisk styrkes, ikke svekkes, slår Øyvind Solberg Thorsen fast.
Nedgangen kommer til tross at Volkswagen ID. Buzz er årets mest solgte varebil, men det ble den faktisk ikke i oktober. Ford har begynt å rulle ut sin E-Transit Custom, og Transit/Tourneo var forrige måneds mest registrerte varebil med 280 biler ‒ 37 flere enn ID. Buzz.
Over hos personbilene besto altså hele topp 20 av elbiler, og Toyota har igjen fått landets mest populære bil. Det var nemlig bZ4X som var den mest registrerte i oktober, riktignok kun fire biler foran Skoda Enyaq.
– For oss i Toyota er det svært gledelig å konstatere at bZ4X fortsetter å være en av Norges mest populære biler, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.
‒ Kundene gir med dette et klart svar på at de ønsker seg en elbil med Toyota-kvalitet og fremkommelighet, levert fra et forhandlernett som sikrer en god og trygg kundeopplevelse.
Slik ser topp 6 ut i oktober:
- Toyota bZ4X: 761 registreringer
- Skoda Enyaq: 757
- Tesla Model 3: 696
- Tesla Model Y: 645
- Volkswagen ID.4: 642
- Nissan Ariya: 642
Som vi ser var det svært tett mellom alle de seks første, som også byr på fem forskjellige merker.
Slik ser topp 5 ut etter årets 10 første måneder:
- Tesla Model Y: 13.435
- Volvo EX30: 6.215
- Volkswagen ID.4: 5.789
- Tesla Model 3: 5.433
- Toyota bZ4X: 5,372
Når det gjelder merkene så var det en annen gammel slager som var i toppform i oktober, nemlig Volkswagen. De fikk registrert 1.519 biler, og hadde en ganske god luke til de andre.
Topp 5 merker i oktober:
- Volkswagen: 1.519
- Tesla: 1.348
- Toyota: 1.011
- Skoda: 876
- Volvo: 728
Og for de som lurer ‒ det kom kun til 63 nye bensinbiler og 257 nye dieselbiler i oktober, så disse sto kun bak 2,7 prosent av alle nybilene som ble registrert i forrige måned.
Les også: