Da den franske produsenten introduserte den første modellversjonen
kalt ZE20 i 2012 var den reelle rekkevidden på rundt 150 kilometer. Modellen
var utstyrt med en batteripakke på 22 kWh, og elmotoren hadde 88 hestekrefter. En ny generasjon med modellbenevnelsen ZE40 ble introdusert
i 2016, og Renault doblet nærmest batteriet med en kapasitet på 41 kWh. Det ga
også en tilnærmet dobling av rekkevidden, som da var på rundt 300 kilometer.
en stor salgssuksess, og det er nå registrert nærmere 150.000 Zoe rundt i Europa. Faktisk utgjør den nesten hver femte elbil som er solgt i Europa,
og er på den elektriske salgstoppen i store land som Tyskland, Spania og selvsagt
hjemme i Frankrike. Et så stort antall elbiler gir også en ganske så drøy total
kjørelengde, og ifølge Renault har den elektriske modellen lagt bak seg 4
milliarder kilometer ‒ det tilsvarer 10.400 ganger tur/retur månen! Og det stopper ikke med dette, for nå kommer altså 3.
generasjonen av den populære elbilen med benevnelsen ZE50. Her er en kort video av 3. generasjon Renault Zoe:
produsenten gir dette en rekkevidde på 390 kilometer. Dermed knuser den kommende små og kompakte elbiler, som
Honda E (200+ km), Skoda Citigo E (260 km), DS 3 Crossback E-Tense (320 km), Opel
Corsa-e (330 km), Peugeot e-208 (340 km) og Seat Mii electric (260 km). Den nye elbilen som det kanskje knytter seg størst
forventninger til er Volkswagen ID. 3, en elbil i Golf-størrelsen. Den modellen
kommer med tre batteripakker som gir ulike rekkevidde, 330 kilometer, 420 kilometer
og 550 kilometer. Så Zoe hamler opp med den minste av de tre versjonene, men
blir forbigått av de to andre. Ladefarten er også viktig, og brukes veggboksen med 7 kW
lades nye Zoe opp til 100 prosent på 9 timer og 25 minutter, altså i løpet av
en natt. Men det finnes selvsagt raskere lademetoder enn den via boksen på
husveggen. Plugges bilen inn i en lader på 22 kW fylles det 125 kilometers
rekkevidde i løpet av én time, og finner man en hurtiglader på 50 kW fylles det
kraft nok til å kjøre nye 145 kilometer i løpet av en halv time.
versjon kalt R110 til den nye R135. Tallene står for antall hestekrefter de yter,
og den nye på 135 hk har et dreiemoment på 245 Nm. Dette skal gjøre at den klarer
sprinten opp til 100 km/t på under 10 sekunder, og toppfarten er nå på 140
km/t. Dette gir spesielt utslag i akselerasjonen fra 80 til 120 km/t,
som den nye motoren gjør på 7,1 sekunder ‒ hele 2,2 sekunder raskere enn R110. Men det er ikke bare drivverket Renault har oppgradert med
3. generasjonen av Zoe, for bilen er blitt ny både på utsiden og innsiden. Selve designet er selvsagt ganske så likt, men den har fått en rekke mindre utvendige endringer som skal gjøre den enda litt mer moderne. De nye lyktene gjør ikke bare bilen mer sportslig i
utseende, men Renault har også erstattet de med moderne LED-lys som jo de
fleste nye modellene nå får. På innsiden har både instrumentpanelet og dashbordet blitt
oppgradert, og et 10-tommers førerdisplay er nå standard. I tillegg har den nye generasjonen fått en rekke nye førerassistenter
samt en såkalt 1-pedal-løsning, hvor en av kjøremodusene gjør at når gasspedalen
slippes opp bremser også bilen betraktelig mer enn vanlig. Nye Zoe skal være klar for levering allerede i september,
mens prisen foreløpig ikke er kjent. Her er flere bilder av 3. generasjon Renault Zoe: Les også:
- Stor interesse for denne elektriske sjarmøren
- Sportsbil-favoritt i ny utgave
- Årets beste biler til å trekke vogner med