Pickuper er som kjent en viktig greie over i USA, og den som leder an er Fords F-150. Men det finnes også en langt røffere versjon, nemlig den som er kalt F-150 Raptor.
Den første slike kom i 2009 og var mulig å få med en diger V8-motor med over 400 hestekrefter, den neste var på plass i 2017 og den aller siste og nåværende F-150 Raptor kom i fjor også hadde i likhet med forgjengeren en EcoBoost V6-motor.
-->
Men.
I mellomtid har Ram kommet med en ellevill pickup kalt 1500 TRX. Og de tre bokstavene viser til noe av de frykteligste som har vandret på kloden.
Det er nemlig en forkortelse av T-Rex, dinosauren Tyrannosaurus rex. Og 1500 TRX ble da også verdens sterkeste serieprodusert pickup da den kom for et par år siden, for denne var utstyrt med den samme 6.2-liter Hemi V8 som selveste Dodge Durango SRT Hellcat ‒ en villkatt av en SUV med 710 hk og 875 Nm dreiemoment.
Ford svarte tidligere i år med en F-150 Raptor R, en ultravill sak med en 5.2-liters V8 som leverer 700 hestekrefter og 868 Nm dreiemoment rett fra selveste Mustang Shelby GT500. Raptor R er inspirert av Baja-løpet, og er dermed ekstra godt preppet for å dundre gjennom terrenget.
I så fall passer det ekstra godt med et ekstra sett med hjul.
Det fikser ikke Ford selv, men en gjeng fra Texas tar mer enn gjerne den utfordring.
Hennessey tuner amerikanske biler, og kom tidligere i år med en pickup som spiser både Raptor R og 1500 TRX til frokost ‒ mammuten Mammoth 1000 6×6. Denne er basert på 1500 TRX, men har både sekshjulsdrift og langt mer krefter ‒ 1.012 hk og 1.314 Nm. Les mer om den i en av lenkene helt nederst.
Men de har selvsagt heller ikke glemt den nye F-150 Raptor, og kan nå vise fram en ny Hennessey VelociRaptor 6x6. Så ja, også denne med tre hjulpar.
Hennessey understreker at dette ikke bare betyr at det er lagt til et ekstra sett med hjuler, men at ingeniørene har montert dette på en slik måte at raptoren har fått 50 prosent mer grep. Så denne bør absolutt håndtere det meste av terreng.
Resultatet er en slik F-150:
Som vanlig har de også jekket opp kreftene, og VelociRaptor har 558 hk og et dreiemoment på 911 Nm gjennom V6-motoren på 3.5 liter.
Pickupen har selvsagt også vokst og byr blant annet på et 2,4 meter langt lasteplan, og bilen rager også høyere over bakken ‒ noe blant annet gedigne 37-tommers terrengdekk sørger for.
‒ Alt er større og raskere i Texas, og vår VelociRaptor 6x6 tar dette konseptet til det ekstreme! slår grunnlegger John Hennessey fast.
‒ Denne tar kapasiteten, kraften og tilstedeværelsen til en VelociRaptor ut til det sekshjuldrift-markedet, til glede for kunder over hele USA og rundt om i verden som kan kjøre hvor som helst.
I tillegg til den nye VelociRaptor 6x6 og mammuten Mammoth 1000 6×6 tilbyr Hennessey også en Goliath 6x6 Silverado.
Og de sender mer enn biler over hele verden, så har du lyst på en VelociRaptor 6x6 er det bare å ta kontakt. Startprisen over dammen lyder på 400.000 dollar, så billig er det på ingen måter.
Men imponerende er den absolutt, noe du selv kan sjekke via bildene under.
Les også: