Ford har store forventinger til den litt mer kompakte utgaven av Transit, for dette er en ny generasjon av Europas mest solgte varebil i 1-tonns segmentet.
Den nye utgaven bør også bli konkurransedyktig, for her er det ting som firehjulstrekk, hengerkapasitet på 2.500 kilo og enda litt mer praktiske løsninger som bør forenkle hverdagen.
-->
Ford Norge har da også forventinger til den nye utgaven.
– Med nye Transit Custom og den helelektriske varianten, E-Transit Custom, blir en av Europas og Norges aller mest populære varebiler enda bedre på alle måter – både når det gjelder teknologier, standardutstyr, plass, kjøreegenskaper og kapasitet, sier salgsdirektør Asgeir Nordeng i Ford Motor Norge.
‒ For første gang vil den også komme med kombinasjonen diesel og firehjulstrekk – alt til en meget konkurransedyktig pris. Dette er en varebil som vil sette en ny og langt høyere standard i 1-tonns varebilsegmentet.
Nye Transit Custom er litt lavere enn dagens utgave og måler inn under 2 meter i høyden, og vareromsgulvet er senket med 15 mm. Men varerommet har faktisk økt og er mellom 5,8 og 9 kubikkmeter, som ifølge Ford er 0,7 kubikkmeter mer enn på dagens modell.
Det sørger et lengre varerom på, og denne er nå på 3,45 meter og nyttelast er opplyst til 1.300 kilo.
Den nye varebilen blir tilgjengelig i en rekke versjoner, inkludert disse:
Som varebil, dobbeltkabin og kombi. I første omgang åpnes det for bestilling av varebilen.
Kommer i 4 varianter - kort eller lang akselavstand med høyt eller lavt tak.
Kommer i variantene Trend, Limited, Active, Trail og Sport. Trend og Limited vil være de to variantene som det nå åpnes for bestilling av.
I tillegg til mer teknologi og nye løsninger sier Ford at nye Transit Custom også har en større kupé og mer plass til oppbevaring der fremme, men de som venter på den elektriske utgaven må smøre seg med litt tålmodighet.
Først ut er utgaven med dieselmotor, og her er det ganske mange valgmuligheter.
Ford har klar biler med fire forskjellige dieselmotorer, enten med 110 hk, 136 hk, 150 hk eller 170 hk. Det er også mulig å velge en 6-trinns manuell girkasse i stedet for en 8-trinns automatkasse, og denne er mulig å kombinere med en mekanisk differensialsperre for bedre fremkommelighet.
Produksjonen av dieselutgaven skal starte i juli, og de første norske kundeleveringene er meldt inn tidlig på høst.
Men det er nok mange som venter på den helelektriske E-Transit Custom og den ladbare Transit Custom, og disse kommer i salg fra sommeren av. Elbilen har enn så lenge en forventet rekkevidde på 380 kilometer, mens ladehybriden har en forventet helelektrisk rekkevidde på opptil 57 kilometer.
Disse utgavene ligger altså litt bak i løypa, og de første kundeleveringene er ventet å skje i løpet av første kvartal 2024.
Så prisene for E-Transit Custom er fortsatt ikke klare, men de med dieselmotor har fått norske priser.
De starter på 520.000 kroner for Transit Custom med 2-liters EcoBlue-motor med 110 hk og forhjulstrekk, mens nye Ford Transit Custom med firehjulstrekk, en motor med 136 hk, utstyrsnivået Trend samt en ny 8-trinns automatgirkasse starter på 587.000 kroner, opplyser Ford Norge.
Les også: