Ferrari har laget noe særdeles spesielt. (Fotos: Ferrari)

Ny unik og vill Ferrari som skifter farge

KC23 er laget for en åpenbart meget god Ferrari-kunde, og det finnes kun en av den. Se bilder.


Mens vi venter på at den steilende hesten skal bli elektrisk, det skal etter planen skje mot slutten av 2025, kjører de videre på med spesialprosjekter som tar dagens V-motorer til stadig nye nivåer.

Det inkluderer i aller høyeste grad såkalte one-offs, unike utgaver av nåværende modeller. De kommer stadig med nye slike biler, som den «norske» SP51 og den unike SP48 Unica. Begge bilene kan du lese mer om via lenkene helt nederst.

For først må du selvsagt stifte bekjentskap med den aller nyeste unike bilen de har laget, og denne er bestilt av en av Ferraris aller mest lidenskapelige samlere.

Utgangspunktet for denne futuriske bilen som ser ut til å komme rett fra framtiden er arkitekturen til racerbilen 488 GT3 Evo 2020, en ganske så hissig sak som har 600 hestekrefter, 700 Nm og en 3.9-liters V8 i motorrommet. Og det bør love særdeles godt.

For siden 2016 har 488 GT3 vunnet flere av verdens mest prestisjefylte utholdenhetsløp, tatt over 530 seire og vunnet langt over 100 mesterskap. Og det gjør faktisk bilen til Maranellos mest suksessrike racerbil i den 76 år lange historien.

Suksessen kan spores til banebrytende aerodynamiske løsninger, som et motorisert luftinntak og en svær bakvinge.

Også den unike «sci-fi»-utgaven er designet for bruk på bane, men ikke som en konkurransebil. Til det er den altfor unik, og helt sikkert altfor dyr, til å bli krasjet med ute på en eller annen bane.

Men fordelen er at Ferrari Styling Center ikke har trengt å ta hensyn til homologerings-begrensninger, og med frie tøyler har de laget en vanvittig superbil som gir oss et glimt av det som muligens kommer før det kun handler om elektriske drivverk.

Resultatet er en meget spesiell utgave kalt KC23 som ser ut til å være meislet rett ut av en diger metallblokk. Det skyldes ikke minst at Ferrari har skjult det meste av luftåpninger, og nærmest lagt på et nytt ytre lag som gjør den langt mer skulpturell.

Designet skjuler flere av bilens tekniske funksjoner, spesielt sideluftinntakene, som åpner seg automatisk når den midtre bakre V8 twinturboen slår inn. Bilen er altså en kameleon som endrer utseende avhengig av hva den skal brukes til, og det er også mulig å plukke av den den bakre vingen når bilen ikke er på banen.

Resultatet er noe ganske så oppsiktsvekkende:

Bilen ser altså ut som noe fra framtiden, men også fortiden. For Ferrari har pusset bort mye av de skarpe kantene, men det endrer seg altså til et ekte rovdyr ute på banen. For å lage en så unik kombinasjon har Ferraris ingeniører og designere jobbet hardt med ting som marktrykk og kjøling, to ting som er viktig for en slik superbil.

KC23 har også sommerfugldører som åpner seg vertikalt, og dette er et nikk til kanskje den mest berømte superbilen til den steilende hingsten ‒ legendariske LaFerrari.

Ferrari sier at de ikke trengte å gjøre noen strukturerte endringer for å innlemme denne funksjonen, mens panseret med muslingskall har et enkelt åpningssystem – bare to pinner må fjernes.

Videre har både frontlykter og baklykter blitt redesignet, med den mest radikale endringen er baklysene som består av et blad inspirert av Ferrari Vision Gran Turismo som våkner til liv når motoren slås på.

En annen ganske unik løsning er at glasset er integrert med karosseriet, og kommer uten synlige søyler, rammer eller tetninger. Det gir en kuppeleffekt som er inspirert av, ja, intet mindre enn jagerflyene.

Et annet særtrekk er KC23s Gold Mercury-livery, takket være en spesialutviklet, firelags aluminiumslakk. Det flytende metallet i malingen gir den et forbløffende lysende skinn i sollys, og fargen i seg selv ser ut til å endre seg konstant avhengig av typen og vinkelen på lyset som treffer den, og gir en usedvanlig fengende effekt, melder Ferrari selv.

På innsiden har de holdt KC23 så lik som 488 GT3 Evo 2020 som mulig, med unntak av dørpaneler og dashbordfinish på passasjersiden. Setene er i Alcantara, og sikten bakover som jo ser noe begrenset ut på bildene er sikret via en kameraløsning ‒ og bonusen her er at det også hadde en gunstig innvirkning på bilens aerodynamikk ettersom de tradisjonelle sidespeilene er fjernet.

Dette er altså en bil som er laget spesifikt for banekjøring, og slike har normalt ikke de svære hjulene som imponerende sportsbiler pleier å utstyres med. Så Ferrari har tatt et smart grep.

Når KC23 skal ut på bane har den 18-tommers hjul som gjør den mer egnet til slike forhold, men når den skal stilles ut i all sin prakt har den 21-tommers hjul foran og 22-tommers bak.

Å lage en så spesiell Ferrari som denne er ikke gjort i en håndvending, og det har faktisk tatt over tre år for å få dette prosjektet ferdig. Vanligvis bruker Ferrari rundt to år på å bygge en såkalt one-off.

Men så er dette det aller mest eksklusive den steilende hesten kan by på, for det finnes altså bare en slik bil som til og med skifter farge. Så denne må du selvsagt sjekke ut.

Og etter disse finner du lenker til både SP51 og SP48 Unica ‒ to andre biler som er ganske så imponerende.

 

Les også:

 

 

 

Bildeserie