Norges Automobil-Forbund har tatt på seg den formidable jobben det er å teste nye elbiler, for slike kommer det en jevn strøm av året rundt.
Så siden i sommer har det kommet 10 nye modeller på markedet, og dette inkluderer kanskje overraskende også Tesla Model 3. Denne kom på markedet allerede i 2017, og er som en veteran å regne i den ferske elbilverden. Men siden den er såpass gammel er den også nylig oppgradert, og det er grunnen til at den ble funnet verdig en plass i NAF’s vintertest 2021.
NAF har tatt testoppgaven på alvor, så når vi skriver 10 elbiler gjelder det altså testen gjennomført i mars, for bilforbundet har faktisk testet 18 elbiler siden den forrige vintertesten for et drøyt år siden.
Totalt er disse testet siden vintertesten 2020: BMW iX3, Citroën ë-C4, DS 3 Crossback e-Tense Grand, Fiat 500 Icon, Ford Mustang Mach-E Long Range AWD, Ford Mustang Mech-E Long Range RWD, Honda e, Lexus UX 300e, Mazda MX-30, Mini Cooper SE, Opel Corsa-e, Peugeot, e-208, Polestar 2, Porsche Taycan 4S, Tesla Model 3 Long Range AWD 2021-modell, Volkswagen ID.3, Volvo XC40 Recharge og Xpeng G3.
Koronapandemien med sine forholdsregler har altså gjort sitt til at NAF har måtte gjøre om på strategien, som tidligere har vært å teste alle bilene på samme tid. Denne gang måtte de dele dette opp i to grupper, og dermed er bilene også testet i litt varierende forhold og temperaturer.
Men de som er testet i mars er kjørt under de samme forholdene, og dette inkluderer 10 av de 18 nye elbilene.
Av disse var det spesielt en bil som pekte seg positivt ut, og det er kanskje ikke så overraskende at den kom fra BMW. For det tyske merket er en av relativt få produsenter som har opparbeidet god erfaring med elbiler, og allerede i 2013 presentere de sin aller første helelektriske modell kun kalt i3.
Denne har nå fått en større søster som ikke skuffet NAF’s testteam.
‒ Av nykommerne i elbilmarkedet var BMW iX3 uten tvil den som imponerte mest, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver.
‒ BMW iX3 gikk ikke lengst, men det var forventet. Den holder derimot det reklamen lover best av alle bilene. Det er egentlig viktigere, mener Sødal.
For en utfordring med elbiler på vinteren er at varierende førerhold spiller inn på rekkevidden, og ofte er bilene langt unna å klare den oppgitte rekkevidden fra produsentene. NAF testet de 10 bilene i temperaturer fra pluss tre til minus tre grader og med tørre veier.
Ruten besto av både bykjøring, kjøring på motorvei og stigning opp mot fjell. Bilene ble kjørt helt tomme for strøm. Til tross for relativt milde vintertemperaturer og fine kjøreforhold, kjørte flere av bilene langt kortere enn det de er oppgitt til.
‒ BMW’en manglet bare 18 kilometer for å komme til oppgitt rekkevekke, mens Polestar 2 gikk hele 124 kilometer kortere enn det reklamen sier. Forskjellene viser hvorfor rekkeviddetester er viktig hjelp for bilkjøperne, sier Sødal.
Grunnen til at iX3 snuste på sin oppgitte rekkevidde selv under vinterlige forhold var et imponerende lavt strømforbruk, og den brukte kun 17 kilowatt-timer strøm per 100 kilometer.
En annen ting produsentene reklamerer med er ladehastigheten, og det viser seg at denne også er svært vanskelig å oppnå når bilene lades.
‒ Lader bilen raskt kan man klare seg med litt kortere rekkevidde. Korte ladestopp kan rett og slett kompensere for litt kort rekkevidde, sier Sødal.
Men:
‒ Testen avdekker at det er mange biler som ikke lader slik bilkjøperne får oppgitt når de kjøper bilen, sier han.
Tesla regnes som dronningen på ladefart, men Tesla Model 3 var langt unna sine 250 kilowatt under NAF og Motors ladetest. Den oppnådde 181 kilowatt i vinterladetesten, det vil si at den ladet med 72,4 prosent av det salgsmateriellet lover.
‒ Det er rask lading, men langt under det du får vite når du kjøper bilen, kommenterer Sødal.
Her er resultatene fra vintertesten til NAF, og klikk på bilnavnet for å se mer detaljerte resultater for hver av modellene.
Elbilmodell: Oppgitt WLTP-rekkevidde: Rekkevidde målt vinter 2021: BMW iX3 450 kilometer 432 kilometer Citroën ë-C4 337 kilometer 261 kilometer DS 3 Crossback e-Tense Grand 320 kilometer 250 kilometer Fiat 500 Icon 300 kilometer 230,2 kilometer Ford Mustang Mach-e Long Range AWD 540 kilometer 430 kilometer Ford Mustang Mach-e Long Range RWD 610 kilometer 502,5 kilometer Honda e 210 kilometer 162 kilometer Lexus UX 300e 309 kilometer 257,5 kilometer Mazda MX-30 200 kilometer 165 kilometer Mini Cooper SE 230 kilometer 173 kilometer Opel Corsa-e 337 kilometer 251 kilometer Peugeot e-208 340 kilometer 240 kilometer Polestar 2 468 kilometer 344 kilometer Porsche Taycan 4S 413 kilometer 385 kilometer Tesla Model 3 Long Range AWD 2021 580 kilometer 514,8 kilometer Volkswagen ID.3 418 kilometer 340 kilometer Volvo XC40 Recharge 409 kilometer 332 kilometer XPeng G3 450 kilometer 341,8 kilometer
Les også:
- Toyota forbi Mercedes i en ny rapport
- VW ID.4 1st Max en potensiell storselger
- 100 år siden verdens første moderne racerbil