Ford Fiesta ST er ikke en ny bil, og har allerede vært her et par år. Men det betyr ikke at Ford er helt ferdig med bilen, og senest i fjor kom de med en spesialversjon kalt «Performance Edition».
Nå er det duket for en ny, og denne gang er den bare kalt «Editon» og byr på omtrent de samme egenskapene som fjorårets versjon.
-->
Men det er ikke gærnt, for dette er enda mer kjøreglade eksemplarer av den i utgangspunktet morsomme Fiesta ST.
Ford har ikke rørt motoren, som fortsatt er en 1.5-liters som vrir ut 200 hestekrefter ved 6.000 omdreininger. En 3-sylindrets arkitektur gjør at dreiemomentet blir relativt høyt også ved lavt turtall, nærmere bestemt 290 Nm mellom 1.600 til 4.000 omdreininger.
De rene tallene sier at Fiesta ST gjør unna 0-100 km/t på 6,5 sekunder, mens toppfarten er satt til 232 km/t. Slett ikke verst for en liten «bybil».
Dette er altså det samme i Fiesta ST Edition, men både kjøregleden og utseende har fått seg løft.
Bilen kommer i en asurblå farge, ispedd skinnende svart diffusor og bakspoiler og noen nye lettvekts-felger på 18 tommer, og på innsiden er det mer karbon og enda mer elegante sømmer.
Under skallet har Ford virkelig gått løs på opphenget, og senket bilen 15 mm foran og 10 mm bak. Og for å sikre kjøreegenskaper som passer til forskjellige baner, er det en drøss med innstillinger ‒ mer eksakt 28 forskjellige som gir den forskjellige egenskaper. Det er også mulig å justere kjørehøyden.
Den blå versjonen viderefører selvsagt de tre kjøremodusene til Fiesta ST, Normal, Sport og Track, og kan til og med fås med Launch Control.
Det blir sikkert også mulig å få tak i spesialutgaven i Norge, men du bør i så fall være rask på labben. Ford skal kun levere ut 500 slike i Europa, hvor samtlige utgaver er den med tre dører.
Og at du i så fall kommer til å vekke oppsikt, er ganske så sikkert.
For det er helt klart en kul, liten bil, noe bildegalleriet under viser:
Les også: