Renault er fransk, og bruker gjerne et fransk uttrykk for å beskrive den nye SUV-modellen ‒ Nouvelle Vague. En ny bølge.
Og det er kanskje ikke så rart at Renault er stolte av den nye modellen, for dette er den første bilen de har laget på den nye CMF-CD-plattformen til alliansen som også består av Nissan og Mitsubishi.
-->
Men den nye modellen har ikke fått et fransk navn. Austral er nemlig lånt fra det latinske språket.
Ordet kan har flere betydninger, men det vanligste er å forbinde austral med den sørlige vinden. Den gode, varme, vinden.
Så ja, det skyller både en ny bølge og blåser en ny vind inn over C-segmentet til SUV-modellene.
Nå blir nok ikke Renault Austral super-spennende for de norske kundene, for dette er nemlig ikke en elbil. Renault har ikke engang klart et alternativ med en ren elektrisk drivlinje. Men litt elektrifisert er den.
For å få ned utslippet til et minimum har Renault utstyrt den nye modellen med en E-Tech selvladende hybridmotor og to bensinmotorer som har mildhybrid-teknologi.
Førstnevnte er en 3-sylindret 1.2-liters bensinmotor som jobber sammen med en elmotor som mates av et 1,7 kWh stort batteri, og kan by på 200 hestekrefter. Utslippet er opplyst til 0,46 liter på mila.
Mild Hybrid Advanced-motoren gjør sin Renault-debut med den helt nye Austral og skal være et godt alternativ til dieselmotoren. Her er en 1.2-liters 3-sylindrede turbomotor koblet til et 48V batteri og startmotor. Motoren på 130 hk, og forbruket er opplyst til 0,53 liter.
Den andre Mild Hybrid-motoren er en 1.3-liters 4-sylindret turbomotor som er utviklet i samarbeid med Daimler, og støttes av en startmotor og et 12V batteri. Denne kommer enten med 140 eller 160 hk, og forbruket er her opplyst til 0,62 liter på mila.
Med den nye plattformen i bunn kan selvsagt Austral by på de aller nyeste og mest moderne løsningene som Renault sitter på, og det er blant annet mulig å få bilen med hele 32 fører-assistenter. Den er også tilgjengelig med et avansert firehjuls-styringssystem kalt 4Control Advanced.
Med et slik på plass kan bilen snu på 10 meter, noe som jo er smart i for eksempel trange byer.
Utvendig sier Renault at de har gått etter et sensuelt design og sterke geometriske linjer, og det kommer også en Esprit Alpine-versjon med en eksklusiv gråfarge som skal fremheve det atletiske utseendet.
På innsiden er cockpiten bygd opp av både et 12,3-tommers instrumentpanel og en 12-tommers vertikal multimediaskjerm. Her har Renault kvittet seg med den tradisjonelle solskjermen, og ny teknologi gjør at det ser ut til at skjermen nærmest flyter på dashbordet.
Innsiden kan også på en ny 9,3-tommers Head Up Display, og det er også mulig å få materialer som skinn, Alcantara og polstrede tekstiler og lakkerte detaljer.
Og ja, det er en drøss med lagringsrom, faktisk hele 35 liter med plass, og der er også mulig å bestille Austral med et Harman Kardon lydsystem.
Nye plattformer tenker heldigvis innvendig plass, og Renault opplyser at de bak har hele 27,4 centimeter med kneplass. Det er solid for en bil som måler 4,51 meter i lengden.
Renault kan opplyse at arvtakeren til Kadjar-modellen skal komme for salg i siste kvartal, og i mellomtiden kan vi jo sjekke ut noen bilder av den nye SUV-modellen til franskmennene.
Les også: