Den første utgaven av Porsches nå berømte emblem ble laget i 1952, og minner svært mye om dagens skjold som finner veien inn i alle Porsche-bilene.
Ferry Porsche, sønn av grunnlegger Ferdinand og Porsche-sjef på den tiden, ville ha noe som symboliserte det bilene sto for, og resultatet var et skjold inspirert av byvåpenet til Stuttgart med en hest i midten. Hvorfor hest? Jo, Stuttgart (stud garden) var en gang et senter for hesteavl.
-->
Nå har altså det tyske merket modernisert emblemet, men de har ikke fiklet altfor mye med det. Målet er å gjøre det hakket med moderne, og det nye skjoldet skal finne veien til Porsche-bilene fra slutten av året.
‒ 75-årsjubileet for Porsche sportsbiler var en god anledning for oss til å oppdatere dette varemerket, sier Michael Mauer, visepresident Style Porsche.
‒ Med sin renere og mer toppmoderne utførelse, kommuniserer det raffinerte emblemet karakteren til Porsche. Vi har omtolket historiske egenskaper og kombinert dem med innovative designelementer som en bikake-struktur og børstet metall. Resultatet er en estetisk ambisiøs bue som bygger bro over historien og framtiden til merket.
Som du kan se på bildene lenger ned har logoen blitt revidert flere ganger opp gjennom tiden, men er fortsatt ganske likt det som ble laget i 1952. Dette er viktig, for det er tross alt en av de mest gjenkjennelige logoene i verden.
Joachim Paetzel, en spesialist for farge og trim hos Style Porsche, har jobbet med det nye emblemet i tre år, og sammen med designkolleger og markedsføringseksperter har målet altså vært å modernisere den ikoniske logoen.
‒ Tidsfaktoren er veldig viktig i en modningsprosess som denne, sier Paetzel.
‒ Et varemerke er ikke utformet på sparket innen noen få dager. Du må gå tilbake til det igjen og igjen, noen ganger med lengre mellomrom. Det andre eller tredje utseendet kan avsløre for deg ting du ønsker å optimalisere, til det endelig oppnår en harmonisk, naturlig effekt. Først da kan du si med tilfredshet: «Det er akkurat slik det må være!».
I dag er det også viktig å matche 2D- og 3D-versjonene av et slik emblem, for i tillegg til å finne veien til bilene brukes også slike logoer i merkevareidentiteten både når det kommer til kommunikasjon og ute på salgssteder.
Logoen ble oppdatert i 1954, 1963, 1973, 1994 og 2008, og for de som pusser opp sine gamle klassiske Porsche-biler tilbyr også merkets klassiske avdeling de tidsriktige skjoldene til disse.
Den nye identiteten skal introduseres 8. juni, for da er det duket for et 75-års jubileumsshow for Porsches sportsbiler.
Den splitter nye versjonen består av børstet edelt metall, et 3-dimensjonal bikakestruktur, en oppgradert hest og mer subtil gullfarge. Og for de som måtte lure på hva det svarte og røde i logoen representerer, har Porsche svaret.
Sammen med det stiliserte hjortegeviret er disse nemlig hentet fra det tradisjonelle emblemet til delstaten Württemberg-Hohenzollern, som etter krigen ble etablert i den franske okkupasjonssonen i Tyskland. Ser du det våpenskjoldet er det fort å tro at dette er Porsches, for de to er ganske like.
Her er bildene av den nye og de gamle logoene, og som du kan se er det ikke så veldig store forskjeller mellom de forskjellige versjonene.
Les også: