Ny Porsche 911 Turbo bryter drømmegrense

Sportsbiler måles ofte i 0-100 km/t. Porsche har nå klar en ny versjon av legendariske Porsche 911 Turbo, og den bryter drømmegrensen.


De som har kjørt en Porsche 911 Turbo, gammel eller ny, vet hva denne modellen byr på. Når gassen trykkes inn og rompa senker seg, klistrer dekkene seg til asfalten og bilen fyker av gårde. Ja, det er som å bli skutt ut av den berømte kanonen, og noe alle bør få oppleve minst en gang i livet.

Så det er ikke noe rart at 911 Turbo har blitt et ikon etter at den første generasjonen kom i 1975. Den gang var bilen utstyrt med en 3-liters motor med en singel turbo, og bød på 260 hestekrefter som gjorde den til en umiddelbar suksess.

-->
Siden har Porsche passet på å komme med 911 Turbo for hver ny generasjon, og nå har tiden kommet til at 992-serien som kom i fjor også får det berømte medlemmet.

Nå blir den ikke storebror i familien, for Porsche har allerede lansert 911 Turbo S med vanvittige 650 hestekrefter. Men den nye 911 Turbo kan iallfall skryte på seg at den er sterkere enn den forrige 911 Turbo S, og det sier ikke rent lite.

Og nye 911 Turbo trenger all kraft den kan få, for nå skal endelig en drømmegrense brytes ‒ nemlig 0-100 km/t på under 3 sekunder. Dette klarte akkurat forrige generasjon av 911 Turbo S, noe som helt sikkert ikke var tilfeldig. Men den modellen uten S-bokstaven måtte altså strekke våpen.

Men ikke lenger.

Blant annet takket være en 3.8-liters motor med 580 hk og et dreiemoment på 750 Nm, begge deler 40 mer enn forrige generasjon, en potent 8-trinns PDK-kasse, to nye turboer, et nytt PASM-chassis, firehjulstrekk og et oppgradert understell er ikke drømmegrensen lenger et fjernt mål. Nye 911 Turbo går under 3 sekunder ganske så greit.

For både 911 Turbo og 911 Turbo Cabriolet, ja, den kommer i to utgaver, klokkes inn på 2,8 sekunder, mens toppfarten er uendret og lyder på 320 km/t.

Modellen har selvsagt blitt like mye som alle de andre 911-utgavene som er lansert, og har blant annet blitt bredere, fått ny frontspoiler, nye luftinntak, LED-lykter foran og fire stusser bak. Ja, det er to mer enn selv 911 Turbo S, så da vet du hvordan du enkelt skiller de to ‒ foruten S-bokstaven da.

911 Turbo er altså hakket under 911 Turbo S, og selv om bilene slektes på hverandre er det selvsagt noen forskjeller. Men det er mulig å tette gapet mellom de to.

For første gang blir det nemlig mulig å bestille 911 Turbo med sport- og lettvektspakken, det er mulig å oppgradere til keramikkbremser og de byr også på et mer sportslig eksosanlegg som tar den et steg nærmere storebroren.

På innsiden kommer den nye modellen med en 10,9-tommers sentral skjerm, og er blant annet utstyrt med sportsseter som kan justere på 14 måter, Bose-anlegg og selvsagt en lang rekke med førerassistenter og andre teknologiske løsninger som resten av familien.

Vi vet ikke hva 911 Turbo eller 911 Turbo Cabriolet vil lande på prismessig, men også her bryter de ganske så sikkert en «tre-grense». 911 Turbo S starter nemlig på drøyt 3 millioner kroner, og så dyr blir ikke lillebroren.

Så 2-0 til 911 Turbo der, og legendestatusen vil helt sikkert leve videre.

Her er flere bilder av Porsche 911 Turbo:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter