Ny Nio ES8 og helt nye EC7

På tampen av året knaller Nio til med to nyheter. Se bilder.


Nio har rundet sin første norske milepæl med 1.000 registrerte biler, og tråkker nå enda hardere på gasspedalen og melder to nye modeller. Eller mer eksakt en splitter ny modell og en som er fornyet.

Brorparten av de drøye tusen bilene med norske skilt er ES8, og kommer i en ny utgave som er satt sammen på Nios 2. generasjons elektriske plattform. I tillegg har Nio også vist fram den nye EC7 som er en coupé-SUV, og på toppen av disse er allerede sedanen ET7 på plass her i Norge.

-->
Her er de to nye bilene som forhåpentligvis setter kurs for Norge om ikke altfor lang tid:

Nio har på gang en oppgradert ES8 og en helt ny EC7. (Fotos: Nio)

Mange kjenner nok til den 6-seters SUV-modellen Nio ES8 som er ladet med krutt på tanken, for med to motorer med totalt 480 kW fyker den kommende utgaven opp til 100 km/t på kun 4,1 sekunder. Nios sportslige tilnærming kommer også til syne under bremsingen, og den store SUV-modellen trenger kun 34,3 meter for å stoppe fra 100 km/t.

Det sørger blant annet et intelligent bremsesystem for, mens 2-kammer luftfjæring og intelligente chassiskontrolleren (ICC) bør gi gode kjøreegenskaper.

Når det gjelder setene kommer nye ES8 med fire «exectuve»-seter og har også en fleksibel tredje rad, og dette er også noe dagens generasjon av ES8 kan tilby.

EC7 er enda litt mer sportslig med sine coupélinjer, noe som også kommer fram under sprintdistansen.

Drivlinjen består av en 300 kW induksjonsmotor og en 180 kW permanentmagnetmotor, og åpner for 0-100 km/t på sportsbillignende 3,8 sekunder. En Porsche 911 Carrera bruker for eksempel 4,2 sekunder på dette, så det går virkelig unna i en EC7.

Det gjør også bremsingen, og SUV-modellen bruker kun 33,9 meter på å gjennomføre full stopp fra 100 km/t.

Et litt rundere design gjør også sitt til at luftmotstandskoeffisienten faller til lave 0,23 cd, noe som ifølge Nio selv gjør EC7 til SUV-en med den laveste luftmotstanden i verden.

Det bor også en verdensnyhet i denne modellen, og den finner man bak på bilen. Der er det nemlig en aktivt justerbar bakvinge signert Nio som for første gang finner veien inn i en produksjonsmodell. Ifølge Nio forbedrer vingen den aerodynamiske ytelsen og gir mulighet for reduksjon og kontroll av luftmotstand, henholdsvis ved å gi reduksjon av luftmotstand og nedtrykk.

Nio opplyser at de to nye elbilene skal lanseres i Kina i løpet av våren og forsommeren, men har foreløpig ikke sagt noe om når de eventuelt ankommer Norge.

Her er bilder av Nio EC7:

Og her er bilder av den oppgraderte Nio ES8:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter