Historiens aller mest kjente Lamborghini er utvilsomt den originale plakatbilen, selveste Countach. Denne superbilen ble produsert mellom fra 1974 og 1990, men selv om bilen var en gigantisk suksess ble det ikke laget veldig mange eksemplarer.
Totalt satte Lamborghini sammen under 2.000 Countach-biler, og i snitt ble det kun satt sammen under 120 biler i året. Det er ikke veldig mange.
-->
Bilen som overtok for Countach var nesten like eksklusiv, for Lambo satte sammen under 3.000 eksemplarer av Diablo produsert mellom 1990 og 2001.
Neste ut var Murciélago, og heller ikke den havner i kategorien masseprodusert. Totalt ble det satt sammen rundt 4.000 slike fra 2001 til 2010, men så plukket Aventador opp stafettpinnen.
Denne gikk inn i produksjon i 2011, og Lamborghini så for seg et salgstall rundt Murciélago ‒ kanskje litt flere. Men etterspørselen av superbiler skjøt i været, og i 2020 kunne Lamborghini feire en ny produksjonsrekord.
Aventador nummer 10.000 ble da satt sammen, og dette var mer eksakt en Aventador SVJ Roadster. Men den rekorden levde svært farlig.
For allerede i 2018 dukket det opp et helt nytt produkt med okselogoen på panseret, for Lamborghini kjørte i konsernsøster Porsches hjulspor og avduket en SUV. En super-SUV.
Lamborghini Urus har siden vært katalysatoren for det eksklusive sportsbilmerket, og i fjor sommer rundet den spesielle SUV-modellen 15.000 eksemplarer.
11 måneder senere har Lambo satt sammen ytterligere 5.000 eksemplarer, og dermed er nok en milepæl passert.
‒ Fra det første øyeblikket vi presenterte Urus-konseptet på bilmessen i Beijing i 2012, til markedsdebuten i 2018 ‒ og hvert år siden ‒ har Urus bevist sin umiddelbare appell som en ekte Lamborghini, født fra vår supersportsarv og verdens første super-SUV, LM 002, sier Stephan Winkelman, styreleder og administrerende direktør i Automobili Lamborghini.
‒ Urus er et perfekt supplement til våre supersportsmodeller, og gir en luksuriøs og høyytelses daglig kjøretur for de som identifiserer seg med vårt autentiske italienske merke.
Lamborghini skjønte raskt at de satt på noe spesielt da de utviklet Urus, og sendte den nesten umiddelbart på en aldri så liten verdensturné våren 2018.
Her var den innom 114 byer på bare fire måneder, og resultatet var at det fosset til nye kunder. Mer enn 70 prosent av de første bestillingene kom fra nye kunder.
Og det kanskje ikke så rart. Dette var en ganske så vill SUV som håndterte de fleste forhold, mye takket være kjøremoduser for både terreng, sand og snø ‒ tre ting man absolutt ikke forbinder med Lambo-merket.
Urus har det også verdensrekorden for kjøring på isen, og på Bajkalsjøen i Sibir nådde den 298 km/t. Den har også tatt seg over verdens høyeste kjørbare vei, Umling La-passet i India som på sitt høyeste rager 5.798 moh.
Med Urus har Lamborghinis hovedkvarter i Sant'Agata Bolognese vokst ganske betraktelig, fra 80.000 til 160.000 kvadratmeter. På samme tid har italienerne også etablert Lamborghini Manufacturing 4.0, en enda mer moderne måte å sette sammen bilene på.
Urus-prosjektet sørget også for å skape 500 nye stillinger, og siden 2020 har forsyningskjeden knyttet til Urus blitt langt mer bærekraftig takket være at transporten med lastebil er erstattet med tog. Resultatet er et CO2-kutt på 85 prosent.
Har man merkelappen super-SUV bør det være noe spektakulært i motorrommet, noe Urus da også har.
Den er utstyrt med en voldsom 4-liters V8-motor med twin-turbo som leverer 650 hk og 850 Nm helt nede ved 2.250 r/min, og den kan skryte av 162,7 hk/liter og en kraft-til-vekt-ratio på 3,38 kg/hk.
0-100 km/t fyker unna på 3,6 sekunder, mens 0-200 km/t gjøres på 12,8 sekunder. Toppfarten er på 305 km/t, og ja, 298 km/t på is. Ikke prøv det hjemme!
Jubilantutgaven er en fargerik sak i Viola Mithras med svarte kalipre og panoramatak, og denne setter kurs for en kunde i Aserbajdsjan.
Her er den og noen andre biler som har tatt del i suksesshistorien om Lambos aller mest populære modell noensinne, super-SUV’en Lamborghini Urus:
Les også: