MG har klar en ny elbil, S5, og den er som ventet ganske rimelig. (Fotos: MG)

Nye MG S5 presser prisene

Suksessmerket MG kjører på med en ny elbil, og denne gang er mer høyreist søster av 5’ern. Og prisene for MG S5 er allerede klare.


Siden britiske MG ble relansert som et mer elektrisk merke har de fått skikkelig fart her i Europa, og bare i Norge har det kommet til nærmere 20.000 nye og elektriske MG-biler.

Dette skal bli flere, og en av de som skal sørge for det er en splitter ny elbil som nå setter kurs for Norge – MG S5. En SUV 5, altså. 

-->
Britene lover de samme kjøreegenskapene som populære MG 4, og skal til og med løfte kjøreopplevelsen med en romslig kupé med høy komfort og ny teknologi, som de selv sier. 

S5 blir tilgjengelig i to batteriversjoner, en med 49 kWh og en utstyrt med et batteri på 64 kWh, og det kan velges mellom modellvariantene Comfort og Luxury.

Den store suksessfaktoren til MG er prisen, for dette er noen skikkelig prispressere i elbilmarkedet. Og siden de norske prisene allerede er klare kjører vi like godt på med disse.

Dette er de norske startprisene for MG S5:

  • MG S5 EV Comfort 49 kWh: 289 900 kroner
  • MG S5 EV Luxury 49 kWh: 319 900 kroner
  • MG S5 EV Comfort 64 kWh Long Range: 319 900 kroner
  • MG S5 EV Luxury 64 kWh Long Range: 349 900 kroner
Samtlige MG S5 leveres for øvrig med 7 års garanti/150.000 km.

– MG S5 EV er en avansert, elegant og sprek elbil, sier Aiden He, administrerende direktør i MG Nordic & BeNeLux.

– MGs avanserte elbilplattform er forbedret ytterligere for å gi denne nye SUV-modellen fra MG en romslig, praktisk og elegant kupé. Bilen er utstyrt med nyskapende teknologi som iSmart og MG Pilot Custom, to skjermer, fem kjøremoduser og et bremsesystem som er skreddersydd for elbiler i samarbeid med Continental.

– MG S5 EV er utstyrt med bakhjulsdrift og har svært god respons og utmerkede kjøreegenskaper. Den byr på både spreke kjøreopplevelser og lang rekkevidde og lades raskt. Den er vår mest komplette elbil så langt, og skårer høyt på alle områder.

MG S5 er satt sammen med på den modulbaserte MSP-plattformen og har liggende battericeller som gir en batterihøyde på kun 110 mm, noe som gir gevinster når det kommer til innvendig plass. MG opplyser at S5 har god plass til fire voksne personer og mye bagasje.

Videre kan baksetene deles 60:40, og i tillegg til oppbevaringsplass i kupeen er bagasjerommet på 453 liter som kan økes 1.441 liter om seteryggene bak legges ned. 

Det er også flere ting som mange setter pris på, som variabelt bagasjeromsgulv, kroker, nettinglommer og festeringer. For de som går for Luxury-utgaven får også en elektrisk bakluke.

Foran på innsiden er det en midtmontert 12,8 tommers HD-berøringsskjerm som har fått både forbedret grafikk og raskere responstid, og denne åpner for trådløs Apple CarPlay- og Android Auto-tilkobling samt en rekke populære apper som YouTube, Spotify og TikTok er integrert. Og at dette er folkets merke viser en annen ting.

For MG har tatt tilbakemeldinger på alvor, og utstyrt S5 med fysiske knapper for styring av viktige funksjoner som volumkontroll, klimaanlegg, nødsignalanlegg og defroster som helt sikkert mange setter pris på. Det er også en fysisk hjemknapp. 

MG sier at de fysiske knappene gir mer fleksibilitet, gjør det enkelt og raskt å styre funksjoner og avleder ikke oppmerksomheten fra kjøringen. Og mange er nok enig i akkurat det. 

Det er også et digitalt instrumentpanel på 10,25 tommer foran føreren.

Det er flere praktiske ting, for bilen har som de fleste andre nye biler også en trådløs telefonlader som her er trukket i et semsket materiale, mens setene i Luxury-utgaven kommer med delvis kunstskinn i to grånyanser med MG-mønster på stripen i midten, forklarer merket. 

Rattet kjent fra MG 4, et sekskantet et, er også på plass. 

Videre forklarer MG at bilen har et førersete med 6-veis justering og passasjersete foran med 4-veis justering, og Luxury-versjonen har setevarme foran, oppvarmbart ratt, privacy-glass bak og korsryggstøtte.

Nevnte iSmart åpner for å fjernstyre funksjoner fra mobilen, og dette inkluderer ting som å låse og låse opp bilen, finne den på parkeringsplassen, forvarming av kupeen, planlegge ruten og sjekke viktig informasjon som gjenværende rekkevidde, batteriladenivå og dekktrykk.

MG Pilot er som navnet sier en førerassistentpakke som blant annet åpner for kollisjonsvarsler, filholderassistent, adaptiv fartsholder, automatisk nødbrems og blindsonevarsler.

Aiden He nevnte også MG Pilot Custom, og dette er en funksjon som åpner for tilpasning av funksjoner og å lagre disse. 

Selve kjøreegenskapene bør også være på plass, for MG har for eksempel samarbeidet med Continental for å gi MG S5 best mulige bremseegenskaper. Her har Continental levert både den siste generasjonen av integrerte bremsekraftforsterker for elbiler og store bremseskiver (321 mm foran og 300 mm bak), og merket opplyser at det å bremse fra 100 km/t ned til full stopp kun tar 35,5 meter. Det er ganske så bra for en slik type bil.

MG 4 var altså den første bilen satt sammen på MSP-plattformen laget spesielt for elbiler, og S5 benytter altså denne som byr på et lett understell som bidrar til å dra ut rekkevidden. Her er det bakhjulsdrift med vektfordeling på 47/53 og MultiLink-bakhjulsoppheng som bør sørge for greie kjøreegenskaper.

MG S5 EV 64 kWh-versjonen byr på 170 kW/231 hk og 350 Nm, og MG sier at det maksimale dreiemomentet kan oppnås på under 50 millisekunder. MG S5 EV Long Range bruker 6,3 sekunder på 0-100 km/t. 

For å oppnå den tiden må bilen settes i Sport-modus, mens de fire andre er Normal, Comfort, Snow og Custom.

For å strekke ut rekkevidden har MG klarte å redusere rullemotstanden til S5 med 25 prosent i forhold til tidligere modeller, og det er også et integrert bremsesystem og kinetisk energigjenvinningssystem (KERS) som gjenvinner energi under bremsing.

Så hva med rekkevidden?

Vel, for MG S5 med batteriet på 49 kWh i Comfort-utgaven er rekkevidden opplyst til 340 kilometer, mens de med et batteri på 64 kWh har en oppgitt rekkevidde på opptil 480 kilometer for Comfort Long Range og 465 kilometer for Luxury Long Range.

For det minste batteri eter 10-80 prosent lading oppgitt til omtrent 24 minutter, mens det store batteri bruker omtrent omtrent 28 minutter på dette om forholdene er optimale. Maksimal effekt for DC-lading er 120 kW for batteriet på 49 kWh og 139 kW for batteriet på 64 kWh, opplyser MG. 

MG sier at S5 rent designmessig er inspirert av den imponerende kabrioleten Cyberster GT, og dette har ført til en litt mer rundere linjer enn tradisjonelle SUV-modeller. 

S5 er for øvrig 4,48 meter lang, 1,85 meter bred og 1,62 meter høy, og har en Cyberster-inspirert todelt grill og integrerte fjern- og nærlys. En kul detalj er at LED-kjørelysene og baklyktene har målflaggmønster, mens sidelistene og takrelingen har sølvfinish.

Bak er det en lyslist og spoiler, og MG S5 Comfort-versjonene har 17-tommers lettmetallfelger og Luxury 18-tommers. 

Til slutt opplyser MG at det er seks tilgjengelige lakkfarger, og i tillegg til de populære Pebble Black, Cosmic Silver, Dover White, Diamond Red og Andes Grey byr også MG på den nye Piccadilly Blue.

MG S5 skal være på plass i løpet av april, og i mellomtiden kan du jo sjekke ut flere bilder av den aller nyeste MG-modellen:

Les også:

Hva tenker du