Det er på gang en ny Mercedes GLC Coupé, og den byr på en voldsom elektrisk rekkevidde. (Fotos: Mercedes)

Ny Mercedes GLC med voldsom elektrisk rekkevidde

Nye Mercedes GLC Coupé byr på det beste fra begge verdener, for denne inkluderer en ladehybrid med en ganske så lang elektrisk rekkevidde.


Det er lett å skjønne at GLC Coupé er en favoritt, for her kombinerer Mercedes egenskapene til en SUV med linjene til de mer sportslige bilene.

Og når de også topper dette med en ladehybrid-utgave med en så lang elektrisk rekkevidde at den i prinsippet fungerer som en elbil i hverdagen, ja, så bør de fleste være fornøyd.

Det er iallfall sjefen hos Mercedes-Benz Norge.

‒ Den elegante og sportslige silhuetten definerer GLC Coupé som en svært stilfull variant i Mercedes-Benz sin SUV-familie, sier konserndirektør Kjetil Myhre.

‒ Som ladbar hybrid vil den få en imponerende elektrisk rekkevidde på opptil 131 kilometer, som gjør det mulig for de aller fleste å tilbakelegge det meste av den daglige kjøringen helt elektrisk.

GLC er en relativ ny modell, og erstattet GLK-modellen som et SUV-alternativ til den vanlige C-klasse i 2015, mens de presenterte en Coupé-versjon av GLC i 2019. Det er altså på sin plass med en versjon, for som vi vet går utviklingen i bilverden lynraskt for tiden.

Det meste er forbedret med den nye utgaven, og de utvendige grepene inkluderer enda mer aerodynamiske linjer og mer lydisolering, noe som igjen gir enda mindre innvendig støy.

Dimensjonene har også økt, og med en lengde på 4,76 meter er den 31 mm lengre enn forgjengeren. Det betyr enda mer innvendig plass, og bakerst har bagasjerommet økt fra 500 til 545 liter, og bikkes seteryggene bak ned åpenbarer det seg hele 1.690 liter ‒ opp formidable 90 liter.

Den som etter alle solemerker blir favoritt her i Norge, ladehybriden, har et bagasjeromsvolum som strekker seg fra 390 til 1.335 liter.

Og det er selvsagt slutt på jobben med å åpne bakluken manuelt. Dette kan gjøre enten ved hjelp av knappen på nøkkelen, bryteren i førerdøren eller bryteren på bakluken.

Trenden over hos Mercedes er at de nå utstyrer alle modellene med utstyr som tidligere var forbeholdt S-klasse, og nye GLC Coupé kan by på ting som 2. generasjon MBUX multimedialøsning, og det er også mulig å få den med de berømte Digital Light-lysene i tillegg med en masse førerassistenter og annen ny teknologi vi kjenner fra andre nye Mercer.

Men dette er en SUV, og da må også terrengegenskapene være på plass.

Mercedes kan opplyse at alle utgavene av GLC Coupé kommer med sportsfjæring, med unntak av de ladbare hybridene som i tillegg har luftfjæring på bakakselen som standard. Det er også mulig å få bilen med AirMatic luftfjæring og aktiv bakakselstyring med styrevinkel på 4,5 grader.

Det er smart om man skal ut i terrenget, eller bare snu i trange bysentre. For bakakselstyringen reduserer svingradiusen med 90 centimeter og tar denne ned til 10,9 meter. Under 60 km/t styrer bakhjulene i motsatt retning av forhjulene, noe som skal gi en opplevelse av kortere akselavstand, smidigere kjøreegenskaper og forbedret manøvreringsevne.

Over 60 km/t styrer bakhjulene i samme retning som forhjulene, noe som gir en opplevelse av lengre akselavstand med en positiv effekt på kjørestabiliteten som også gir en mer direkte styrefølelse.

Ut i terrenget byr GLC Coupé på kjøremodusen Off-Road og DSR (Downhill Speed Regulation), mens de ladbare hybridene også åpner for helelektrisk terrengkjøring via elmotorens fulle dreiemoment på 440 Nm tilgjengelig fra start.

Man bør også kunne unngå hindringer, for 360-graders kameraet gjør panseret gjennomsiktig i skjermen og bakken under fronten vises for ekstra oversikt i terrenget.

De to skjermene i bilen viser også informasjon og nøkkelfunksjoner rundt terrengforholdene, som blant annet helling, stigning, topografisk høyde, geo-koordinater og kompass ‒ samt veihastighet og motorhastighet ved drift med forbrenningsmotor, forklarer Mercedes.

Den sentrale skjermen viser gjeldende posisjon i terrenget samt styrevinkelen til forhjulene, og er bilen utstyrt med bakakselstyring viser skjermen også styringsretningen til bakhjulene.

Alle kjørefunksjonene som er relevante for terrengkjøring kan enkelt kontrolleres på én skjerm, opplyser Mercedes.

Ok, så hva med motorene til ladehybridene?

Jo, som du kan se av den tekniske dataen over kommer GLC e i tre alternativer og med elektriske rekkevidder på langt over 100 kilometer via et batteri på 31,2 kWh. Den åpner også for DC-lading via 60 kW, og i så fall lades batteriet på rundt 30 minutter. Som standard kommer GLC Coupé med en 11 kW AC-lader.

Det kommer også fire utgaver med mildhybrid-teknologi, to bensin og to diesel. Disse har en startgenerator støtter forbrenningsmotoren spesielt ved lave motorturtall, og byr på 23 elektriske hestekrefter via en boost-funksjon.

Nye GLC Coupé er ventet på norske veier i løpet av høsten, og med en elektrisk rekkevidde som gjør den til en elbil i hverdagen blir den helt sikkert et godt alternativ for de som ikke er helt klar for rene elbiler ennå.

Slik ser den nye Mercedes GLC Coupé ut:

Les også:

Les mer om:

Nyheter