Det føles som at Mercedes GLC har vært her en stund, men det er faktisk en ganske så ny modellklasse fra stjernemerket. Den høyreiste søsteren til C-klasse ble introdusert i 2015, og har dermed rukket å bli sju år.
Det er normalt litt for lite til å komme som en ny generasjon, men som vi vet har det skjedde svært så mye på bilfronten siden den gang. Det har også Mercedes tatt konsekvensen av, og byr dermed på en helt ny generasjon GLC allerede nå.
Det er et aldri så lite klasseskille-oppgjør i Mercedes for tiden, noe som betyr at stadig flere biler får utstyr som tidligere kun var forbeholdt flaggskipet S-klasse.
Nye Mercedes GLC er intet unntak, og blir blant annet utstyrt med 2. generasjons MBUX som inkluderer et 360-kamera som kan «se» gjennom bilen og de imponerende Digital Light-lysene.
Nye GLC er også mulig å få med ting som Airmatic luftfjæring og bakakselstyring, hvor sistnevnte styrer samme vei som forhjulene under 60 km/t og motsatt vei over 60 km/t. Dette medfører kortere svingradius i lave hastigheter og smidigere kjøreegenskaper i høyere hastigheter.
Siden 2015 har også trenden bikket stadig mer mot elektrifiserte drivsystemer, og nye GLC kommer både som ladbar hybrid og som mildhybrid. Og som vi vet av elbiler er aerodynamikken viktige for forbruk og dermed rekkevidde, så Mercedes har optimalisert luftmotstanden ytterligere og den nye utgaven har en luftmotstandskoeffisient 0,29 Cd ‒ to tideler bedre enn forgjengeren.
Så det er kanskje ikke rart at konserndirektør Kjetil Myhre hos Mercedes-Benz Norge er spent nå som 2. generasjon har hatt verdenspremiere.
‒ Nye GLC imponerer med et elegant utseende og komfortable kjøreegenskaper, slår han fast.
‒ Som ladbar hybrid vil den få en elektrisk rekkevidde på over 100 kilometer, som gjør det mulig for de aller fleste å tilbakelegge det meste av den daglige kjøringen helt elektrisk.
Kombinasjonen SUV i C-segmentet med grei plass ‒ nye GLC har vokst 6 cm til 4,72 meter, mens bagasjerommet har økt med 70 liter til 620 liter ‒ elektrisk kjøring i hverdagen samt ingen rekkeviddeangst på langturer høres da også ut som en ganske forlokkende deal.
Når det gjelder ladehybriden er denne utstyrt med et batteri på 31,2 kWh, og elmotoren byr på 100 kW og 440 Nm. Denne kan leveres enten med en bensin- eller dieselmotor. Batteriet kan også hurtiglades via 60 kW, og er i så fall oppladet på 30 minutter.
Hjemmeladeren er på maks 11 kW.
Mildhybriden har en integrert startgenerator (ISG) som bruker et 48-volts system, og åpner for at bilen kan seile uten bruk av diesel- eller bensinmotoren i enkelte situasjoner. Denne tilbyr også en sømløs start/stopp-funksjon som hjelper på forbruket.
Mercedes Norge melder at den nye generasjonen av GLC er ventet på norske veier i løpet av høsten, så den bør ikke være så altfor langt unna.
Ladbar hybrid GLC 300 e 4MATIC GLC 400 e 4MATIC GLC 300 de 4MATIC Motor R4 bensinmotor R4 bensinmotor R4 dieselmotor Volum 1.999 cc 1.999 cc 1.993 cc Effekt (bensinmotor) 204 hk ved 6.100 o/min 252 hk ved 5.800 o/min 197 hk ved 3.600 o/min Dreiemoment (bensinmotor) 320 Nm ved 2.000 – 4.000 o/min 400 Nm ved 2.000 – 3.200 o/min 440 Nm ved 1.800 – 2.800 o/min Effekt (elektrisk motor) 100 kW 100 kW 100 kW Dreiemoment (elektrisk motor) 440 Nm 440 Nm 440 Nm Systemeffekt 313 hk 381 hk 335 hk System-dreiemoment 550 Nm 650 Nm 750 Nm Drivlinje 4MATIC firehjulstrekk (31:69) 4MATIC firehjulstrekk (45:55) Girkasse 9G-TRONIC automatgir Akselerasjon 0 – 100 km/t 6,7 s 5,6 s 6,4 s Toppfart 218 km/t 237 km/t 217 km/t Blandet drivstofforbruk (WLTP) 0,6 – 0,8 l/100 km 0,6 – 0,8 l/100 km 0,5 – 0,7 l/100 km Blandet CO2-utslipp (WLTP) 14 - 19 g/km 14 - 19 g/km 13 - 17 g/km Blandet elektrisk forbruk (WLTP) 24 – 26,8 kWh/100 km 24 – 26,8 kWh/100 km 24,4 – 27,4 kWh/100 km Elektrisk rekkevidde (WLTP) 104 – 120 km 104 – 120 km 102 – 117 km 48-volts mildhybrid GLC 200 4MATIC GLC 300 4MATIC GLC 220 d 4MATIC Motor R4 bensinmotor R4 bensinmotor R4 dieselmotor Volum 1.999 cc 1.999 cc 1.993 cc Effekt 204 hk ved 6.100 o/min 258 hk ved 5.800 o/min 197 hk ved 3.600 o/min Elektrisk effekt (boost) 23 hk 23 hk 23 hk Dreiemoment 320 Nm ved 2.000 – 4.000 o/min 400 Nm ved 2.000 – 3.200 o/min 440 Nm ved 1.800 – 2.800 o/min Elektrisk dreiemoment (boost) 200 Nm 200 Nm 200 Nm Drivlinje 4MATIC firehjulstrekk (45:55) Girkasse 9G-TRONIC automatgir Akselerasjon 0 – 100 km/t 7,8 s 6,2 s 8,0 s Toppfart 221 km/t 240 km/t 219 km/t Blandet drivstofforbruk (WLTP) 7,3 – 8,2 l/100 km 7,3 – 8,2 l/100 km 5,2 – 5,9 l/100 km Blandet CO2-utslipp (WLTP) 167 - 186 g/km 167 - 186 g/km 136 - 155 g/km Bagasjevolum 620 – 1640 liter
Les også:
- Nye Hyundai Ioniq 5 bikker 500 kilometer
- Åpner for bestillinger av BMW iX1
- Lade hjemme? Heretter må du sette opp en ladeboks