Ny Mercedes GLC-hybrid med lang elektrisk rekkevidde

Mercedes klinker til med en ny GLC, og den kommer også som ladehybrid med en ganske så voksen elektrisk rekkevidde.


Det føles som at Mercedes GLC har vært her en stund, men det er faktisk en ganske så ny modellklasse fra stjernemerket. Den høyreiste søsteren til C-klasse ble introdusert i 2015, og har dermed rukket å bli sju år.

Det er normalt litt for lite til å komme som en ny generasjon, men som vi vet har det skjedde svært så mye på bilfronten siden den gang. Det har også Mercedes tatt konsekvensen av, og byr dermed på en helt ny generasjon GLC allerede nå.

Det er et aldri så lite klasseskille-oppgjør i Mercedes for tiden, noe som betyr at stadig flere biler får utstyr som tidligere kun var forbeholdt flaggskipet S-klasse.

Nye Mercedes GLC er intet unntak, og blir blant annet utstyrt med 2. generasjons MBUX som inkluderer et 360-kamera som kan «se» gjennom bilen og de imponerende Digital Light-lysene.

Nye GLC er også mulig å få med ting som Airmatic luftfjæring og bakakselstyring, hvor sistnevnte styrer samme vei som forhjulene under 60 km/t og motsatt vei over 60 km/t. Dette medfører kortere svingradius i lave hastigheter og smidigere kjøreegenskaper i høyere hastigheter.

Siden 2015 har også trenden bikket stadig mer mot elektrifiserte drivsystemer, og nye GLC kommer både som ladbar hybrid og som mildhybrid. Og som vi vet av elbiler er aerodynamikken viktige for forbruk og dermed rekkevidde, så Mercedes har optimalisert luftmotstanden ytterligere og den nye utgaven har en luftmotstandskoeffisient 0,29 Cd ‒ to tideler bedre enn forgjengeren.

Så det er kanskje ikke rart at konserndirektør Kjetil Myhre hos Mercedes-Benz Norge er spent nå som 2. generasjon har hatt verdenspremiere.

‒ Nye GLC imponerer med et elegant utseende og komfortable kjøreegenskaper, slår han fast.

‒ Som ladbar hybrid vil den få en elektrisk rekkevidde på over 100 kilometer, som gjør det mulig for de aller fleste å tilbakelegge det meste av den daglige kjøringen helt elektrisk.

Kombinasjonen SUV i C-segmentet med grei plass ‒ nye GLC har vokst 6 cm til 4,72 meter, mens bagasjerommet har økt med 70 liter til 620 liter ‒ elektrisk kjøring i hverdagen samt ingen rekkeviddeangst på langturer høres da også ut som en ganske forlokkende deal.

Når det gjelder ladehybriden er denne utstyrt med et batteri på 31,2 kWh, og elmotoren byr på 100 kW og 440 Nm. Denne kan leveres enten med en bensin- eller dieselmotor. Batteriet kan også hurtiglades via 60 kW, og er i så fall oppladet på 30 minutter.

Hjemmeladeren er på maks 11 kW.

Mildhybriden har en integrert startgenerator (ISG) som bruker et 48-volts system, og åpner for at bilen kan seile uten bruk av diesel- eller bensinmotoren i enkelte situasjoner. Denne tilbyr også en sømløs start/stopp-funksjon som hjelper på forbruket.

Mercedes Norge melder at den nye generasjonen av GLC er ventet på norske veier i løpet av høsten, så den bør ikke være så altfor langt unna.

Ladbar hybridGLC 300 e 4MATICGLC 400 e 4MATICGLC 300 de 4MATIC
MotorR4 bensinmotorR4 bensinmotorR4 dieselmotor
Volum1.999 cc1.999 cc1.993 cc
Effekt (bensinmotor)204 hk ved 6.100 o/min252 hk ved 5.800 o/min197 hk ved 3.600 o/min
Dreiemoment (bensinmotor)320 Nm ved 2.000 – 4.000 o/min400 Nm ved 2.000 – 3.200 o/min440 Nm ved 1.800 – 2.800 o/min
Effekt (elektrisk motor)100 kW100 kW100 kW
Dreiemoment (elektrisk motor)440 Nm440 Nm440 Nm
Systemeffekt313 hk381 hk335 hk
System-dreiemoment550 Nm650 Nm750 Nm
Drivlinje4MATIC firehjulstrekk (31:69)4MATIC firehjulstrekk (45:55)
Girkasse9G-TRONIC automatgir
Akselerasjon 0 – 100 km/t6,7 s5,6 s6,4 s
Toppfart218 km/t237 km/t217 km/t
Blandet drivstofforbruk (WLTP)0,6 – 0,8 l/100 km0,6 – 0,8 l/100 km0,5 – 0,7 l/100 km
Blandet CO2-utslipp (WLTP)14 - 19 g/km14 - 19 g/km13 - 17 g/km
Blandet elektrisk forbruk (WLTP)24 – 26,8 kWh/100 km24 – 26,8 kWh/100 km24,4 – 27,4 kWh/100 km
Elektrisk rekkevidde (WLTP)104 – 120 km104 – 120 km102 – 117 km
48-volts mildhybridGLC 200 4MATICGLC 300 4MATICGLC 220 d 4MATIC
MotorR4 bensinmotorR4 bensinmotorR4 dieselmotor
Volum1.999 cc1.999 cc1.993 cc
Effekt204 hk ved 6.100 o/min258 hk ved 5.800 o/min197 hk ved 3.600 o/min
Elektrisk effekt (boost)23 hk23 hk23 hk
Dreiemoment320 Nm ved 2.000 – 4.000 o/min400 Nm ved 2.000 – 3.200 o/min440 Nm ved 1.800 – 2.800 o/min
Elektrisk dreiemoment (boost)200 Nm200 Nm200 Nm
Drivlinje4MATIC firehjulstrekk (45:55)
Girkasse9G-TRONIC automatgir
Akselerasjon 0 – 100 km/t7,8 s6,2 s8,0 s
Toppfart221 km/t240 km/t219 km/t
Blandet drivstofforbruk (WLTP)7,3 – 8,2 l/100 km7,3 – 8,2 l/100 km5,2 – 5,9 l/100 km
Blandet CO2-utslipp (WLTP)167 - 186 g/km167 - 186 g/km136 - 155 g/km
Bagasjevolum620 – 1640 liter

Les også:

-->

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter