Ny målflagg-versjon fra Jaguar

Den britiske produsenten kjører på med Chequered Flag-modeller, og nå har turen kommet til E-Pace.


I 1994 kom det et dataspill på markedet kalt «Checkered Flag»,
et slags formel 1-spill hvor det gjaldt å komme seg først over målstreken ‒ derav
navnet som betyr målflagg.

Spillet var laget for spillkonsollen som var kalt Atari
Jaguar, en av flere konsoller fra den gang store Atari.

Om dagens sjefer hos Jaguar Land Rover spilte akkurat det
spillet på den Jaguar-konsollen skal være usagt, men bilprodusenten har
muligens latt seg inspirere av kombinasjonen Checkered Flag og Jaguar.

For Chequered Flag er nemlig også navnet på et stadig
stigende antall spesialmodeller som bilprodusenten Jaguar har kommet med de siste
årene.

Disse er kort fortalt versjoner som er litt bedre utstyrt, og
med noen nye designelementer som skiller de fra de originale modellene.

Tidligere har modellene F-Type, XF og F-Pace fått denne behandlingen, og nå er tiden kommet til den kompakte E-Pace.

Vi vet dessverre ikke norsk pris på denne, med den er ganske
så eksakt 10.000 pund dyrere enn R-Dynamic i England. Den versjonen starter på
494.900 kroner her i Norge, og dermed bikker nok målflaggmodellen 600.000
kroner men grei margin.

E-Pace Chequered Flag kommer i tre farger (Photon Red eksklusiv
for denne), 19-tommers felger og et sportsligere design som også R-Dynamic-versjonen
har.

Også på innsiden er det mye som minner om R-Dynamic, og Chequered
Flag får blant annet sportsratt hentet fra den modellen, svarte girhendler,
12,3-tommers skjerm og seter som blir varmet i 10 retninger. Jepp, 10
retninger.

Men dette er ikke en rendyrket racer, om du skulle tro det.
Det avslører nemlig motoralternativene.

Her finner vi faktisk to dieselversjoner på henholdsvis 150 og 180 hestekrefter, og to bensinmotorer som yter 200 og 249 hestekrefter.

Så selv om den muligens byr på noen motorspor-gener, bør du ikke
yppe altfor mye i kryssene bak rattet på en E-Pace Chequered Flag.

Men så er ikke SUV-modellene fra Jaguar Land Rover mest kjent
for sine raske fibrer, men heller for sine nydelige linjer.

Det understreker denne faktaen:

Range Rover Evoque ble kåret til årets vakreste bil i 2012,
Jaguar F-Pace ble det samme i 2017, Range Rover Velar tok tittelen i 2018 og
Jaguar I-Pace hanket inn den prisen i år. I-Pace ble for øvrig også kåret til
årets bil.

E-Pace er altså den eneste av de tre SUV-modellen med Jaguar-merket
som ikke har vunnet den prestigetunge designprisen, men det betyr absolutt ikke
at den kan betegnes som «den stygge andeungen». For det er en særs linjelekker familie.

Det kan du selv se ut av disse bildene av den helt nye Chequered Flag-modellen:

Les mer om:

Nyheter