Det finnes knapt noen SUV-modeller som kan måle seg med Bentayga (uttales ben-taiga), en superluksuriøs doning som rører på seg nesten som lynet selv.
Bentley viste fram sin aller første SUV-modell i 2015, og satt sammen på samme plattform som senere lanserte Audi Q7 (2. generasjon), Porsche Cayenne (3. generasjon), Audi Q8 og Lamborghini Urus bydde luksus-SUV’en på en gedigen W12-motor med 608 hestekrefter.
-->
Senere har det kommet versjoner med V8 og hybrid, og ikke minst en dronning av familien ‒ Speed.
Bentley lanserte Bentayga Speed i 2019, og slo like godt fast at dette er verdens raskeste SUV.
I denne vrir W12-motoren ut hele 635 hk, og toppfarten ble tunet til 306 km/t. Og det er ikke tilfeldig.
Lambos lynraske SUV har også den samme motoren, men her byr den på 650 hk ‒ altså noen flere enn Bentayga Speed. Så Bentley tok «hevn» med å gjøre den én fattig km/t raskere, for nåla stopper nemlig på 305 km/t hos Urus.
Og ja, Bentayga Speed har fortsatt den rakeste tiden til en SUV-modell i Pikes Peak, verdens mest berømte bakkeløp.
Det britiske merket viste fram en oppgradert versjon av Bentayga tidligere i sommer, og denne hever lista for luksuriøse SUV-modeller enda et hakk.
Og de har selvsagt ikke glemt Speed-versjonen, som også blir litt ny.
Motoren er fortsatt den samme, et 6-liters beist som vrir ut 635 hk og byr på et dreiemoment på 900 Nm allerede fra 1.500 r/min. Motoren, som også har sylinderkutt som tar ned forbruket, er faktisk så komplisert at monteringen av bare denne sluker 10 prosent av hele byggetiden til en Bentayga Speed. Og vi snakker altså om en bil som blir bygd for hånd!
Dette gjør den digre SUV-modellen i stand til å gjøre sprinten 0-100 km/t på 3,9 sekunder, mens toppfarten fortsatt er på 306 km/t.
For å gjøre kjøreegenskapene mest mulig perfekt og behagelig har produsenten utviklet noe de kaller for Bentley Dynamic Ride, hvor et 48-voltssystem skal sørge for at bilen beveger minst mulig på seg sideveis. Dette er verdens første elektriske sådanne.
Bentayga Speed er selvsagt utstyrt med noen digre karbonbremser som takler temperaturer opp til 1.000(!) grader, og den er skodd med noen svære felger på 22 tommer som har todelt farge.
Og når det gjelder farger. Bentley byr på 17 forskjellige utvendige lakkfarger til Bentayga Speed, samt 47 fargetoner og ytterligere 24 to-toner. Og kunder som ikke er fornøyd med disse 88 alternativene, kan selvsagt bare vise fram sin farge så fikser Bentley også det.
Nye Bentayga Speed er også fornyet innvendig, og kommer med en ny og enda klarere berøringsskjerm på 10,9 tommer hvor det helt sikkert er mulig å stille inn det som måtte ønskes.
Head-up-displayet kan nå også vise ting som gatenavn og trafikkinformasjon, og det er nå støtte for trådløst Apple CarPlay (tidligere kun via kabel) og Android Auto.
Og som det hør og bør seg har også Bentley en enda mer spesiell versjon av Speed på gang ‒ Black Specification. Denne pakken rydder unna all utvendig krom, og er kort sagt enda mer svart og har litt mer karbon enn søsteren.
Nå kan vi nok ikke forvente å se den eller veldig mange andre Bentayga Speed rundt om i Europa, hvor nok den nye Bentayga Hybrid blir langt mer populær. Men i Nord-Amerika, Midtøsten og Asia blir den nok ettertraktet, for dette er tross alt verdens raskeste serieproduserte SUV ‒ iallfall enn så lenge.
Her er flere bilder:
Les også: