Lamborghini gleder seg så mye til den nye Urus-utgaven som bare er dager unna lansering at de faktisk sendte en kamuflasjekledd over til USA.
For der gjorde de tidligere i sommer unna årets utgave av verdens aller mest berømte bakkeløp, Pikes Peak International Hill Climb. Og dette er en skikkelig utfordring.
-->
Løpet starter 2.862 meter over havet, og bilene må gjennom 156 svinger og en snittstigning på 7,2 prosent før de når mållinjen 20 kilometer og 1.439 høydemeter lenger oppe ‒ på voksne 4.302 meter. Og utenfor veikanten venter store stup, så den minste feil kan være fatal.
Den ultimate rekorden opp Pikes Peak tilhører av alle ting folkebilmerket Volkswagen, og det faktisk ikke så veldig rart.
For i forkant av den elektriske revolusjonen de nå er inne i lagde de seg en elektrisk racerbil som skulle vise potensialet til elbilene, og Volkswagen I.D. R som den het dundret opp fjellsiden som et motsatt snøskred ‒ og krysset mållinjen på utrolige 7:57,148 minutter. Til sammenligning har en Tesla Model 3 Performance rekorden for vanlige elbiler på 11:02,802.
Rekorden for bakhjulsdrevne biler tilhører Simone Faggioli, som i 2018 rattet en spesialbil kalt Norma M20 SF PKP opp Pikes Peak på 8:37,230 ‒ også det lynende raskt.
Det visste Lamborghini, som shippet sin nye Urus-utgave over den store dammen uten en fører. De ville nemlig sikre seg at det iallfall ikke skulle stå på personen bak rattet ‒ så den italienske rekordføreren var hyret inn som sjåfør.
Nå var ikke den nye Urus-utgaven med i selve konkurransen, for bilen er fortsatt ikke avduket og den rasende oksen ville ikke at tiden skulle lekkes før det nærmet seg lansering.
Så de gjennomførte forsøket i forkant av konkurransen, men med samme offisiell tidtaking som de andre. Og målet var klart ‒ å slå SUV-rekordene. Ja, det var to av disse.
Den ene ble satt tilbake i 2014 av en Range Rover Sport og var på 12:35,610 satt utenfor konkurranse, og den ultimate SUV-rekorden til Bentley Bentayga satt under konkurranse på 10:49.902 fra 2018.
På spill sto også familiens ære, for både Lamborghini og Bentley er nemlig under Audi-kontroll.
Urus-modellen var utstyrt med standard twin-turbo V8-motor, og kun modifisert for å overholde sikkerhetsbestemmelsene til bakkeløpet. På innsiden var det et veltebur og standardsetene var erstattet av et racersete med 6-punktssele, og det var også satt inn et brannslukningsanlegg.
Jokeren var dekkene med dimensjoner 285/40 R22 foran og 325/35 R22 bak, som er en videreutvikling av Urus’ Pirelli P Zero Trofeo R. Dette er første gang Pirellis semi-slick-dekk har blitt utviklet for å møte egenskapene til en SUV, utviklet i samarbeid med Lamborghini.
Ifølge sportsbilmerket er resultatet et dekk med økt allsidighet, som gir høy ytelse både på tørr asfalt med høye omgivelsestemperaturer og på våte overflater med kaldere temperaturer.
Og det fungerte åpenbart opp Pikes Peak.
Faggioli gjennomførte nemlig den krevende øvelsen på 10:32,064, nærmere 18 sekunder raskere enn rekorden til Bentayga.
‒ Beslutningen om å teste oss selv på Pikes Peak gjenspeiler Lamborghini-ånden «forvent det uventede», og demonstrerer den enestående ytelsen til den nye Urus-modellen som snart skal presenteres, sier Rouven Mohr, teknisk sjef for Automobili Lamborghini.
‒ Pikes Peak er den mest kjente bakkebegivenheten i verden, i tillegg til å være ekstremt utfordrende for bilen. Det ujevne baneoppsettet tester chassisets balanse, de betydelige høydeforskjellene stresser drivverket, og værforholdene kan endre seg veldig raskt fra start til slutt.
Mens vi venter på den nye Urus-utgaven kan vi jo slå i hjel litt tid med å sjekke ut hvordan det så ut da Faggioli tok den nye Urus-modellen til nye høyder ‒ bokstavelig talt.
Og fest setebeltene før du trykker play, for dette er faktisk litt skummelt!
Les også: