Verdens største bilkonsern er kun kjent som VAG, en forkortelse av Volkswagen AG. I alfabetisk rekkefølge består konsernet av bilmerkene Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Seat, Skoda og hovedmerket Volkswagen, samt at de produserer andre kjøretøy som for eksempel MC-merket Ducati og lastebilmerkene Man og Scania.
VAG er selvsagt spredd over hele verden, men for å forenkle strategien prøver de å fordele de store satsingene over flere bilmerker.
-->
Et av de største, verdens nest størst land India med sine 1,3 milliard innbyggere, har Skoda nå fått ansvaret for. Og de tar så seriøst på oppgaven at de like godt har fått laget en egen plattform-versjon for sin indiske satsing, MQB A0 IN.
VAG’s MQB-plattform har stått bak en rekke populære biler, som Audi A3, Seat Leon og selveste Golfen, mens A0-utgaven for litt mer kompakte biler står i dag bak modeller som Audi A1, Skoda Kamiq og Volkswagen Polo og T-Cross. A0 IN betyr enkelt og greit A0 India, så dette er en enda mer tilpasset versjon av den kjente MQB-plattformen.
Skoda har så langt sagt at de planlegger fire nye modeller spesiallaget for India, og som de selv sier ‒ «for andre lovende markeder». Så de utelukker ikke at disse bilene dukker opp også andre steder, men det er heller tvilsomt at de noensinne vil komme hit til Europa.
Tsjekkerne har nå klar sin aller første India-modell, som er en ganske så kompakt SUV som nok også en del nordmenn kunne tenkt seg.
Skoda følger sin egen tradisjon hvor de gir SUV-modellene navn som starter på K og slutter på q, slik som Kamiq, Karoq og Kodiaq. Den nye India-modellen heter Kushaq, og det bør klinge ekstra godt i India.
Ifølge Skoda kommer navnet fra sanskrit, et gammelindisk språk som kan spores 3.500 år tilbake. Kushaq kan oversettes med konge eller hersker, så dette er rett og slett en konge-SUV. Vel, iallfall bokstavelig.
‒ India har stort vekstpotensial for Skoda og Volkswagen-gruppen, sier Thomas Schäfer, administrerende direktør i Skoda.
‒ Kushaq er den første modellen som blir lansert. Vår nye kompakte SUV er perfekt skreddersydd for behovene til indiske kunder. Jeg er trygg på at Kushaq blir en suksess.
Rent størrelsesmessig er Kushaq omtrent på størrelse med Skoda Kamiq, og er 4,26 meter lang, 1,76 meter bred og 1,61 meter høy. Den rager 15,5 centimeter over bakken, og har en akselavstand på 2,65 meter.
Og selv om den ikke er like godt utstyrt som de nye Skoda-utgavene vi kjenner her, har den også en 10-tommers infotainmentskjerm, LED-lys foran og en del sikkerhetsfunksjoner som følger med MQB-plattformen.
Folkerike India har også skrudd til utslippsgrensene, men de er fortsatt ikke like strenge som de for eksempel i Europa. Så Skoda dropper hybrid-alternativer for Kushaq, og bilene kommer enten med en TSI-motor på 115 hk eller en på 150 hk.
Prisen bør heller ikke skremme, for den starter på drøyt 120.000 kroner.
Og som du kan se av bildene under bør den kunne bli en liten favoritt i det store indiske markedet, for Skoda er såpass seriøse at de har laget en moderne SUV som helt klart også hadde funnet sin plass i utstillingslokalene til hos europeiske forhandlere.
Les også: