Skoda har på gang en helt ny Kodiaq, og den dukker mest sannsynlig også opp i Norge. (Fotos: Skoda)
Ny Kodiaq viser nytt Skoda-design
Det tsjekkiske merket kjører på med noe som er Modern Design, og det baner en ny Kodiaq som mest sannsynlig også blir tilgjengelig i Norge vei for. Og ja, lang elektrisk rekkevidde.
Skoda har hatt mye suksess de siste årene, og en av grunnene er utvilsomt den mellomstore SUV-modellen Kodiaq. Dette er en ganske fersk modell som kom så sent som i 2016, og er Skodas største SUV.
Salget har gått som det berømte varme hvetebrødet, og totalt har Skoda produsert over 840.000 slike biler. Og ja, den ruller rundt i 60 land og har dratt inn over 40 internasjonale priser.
-->
Så det er ikke noe rart at Skoda kjører på med en ny generasjon allerede nå, for som vi vet går det for tiden ganske raskt med utviklingen i bilindustrien.
– Nye Kodiaq er dessuten den første bilen med flere elementer fra Skodas helt nye designspråk Modern Solid, forteller Martine Behrens, direktør for Skoda i Norge.
Bilen er fortsatt mellomstor, men vokser i størrelse med 6 centimeter og strekker seg nå 4,76 meter i lengde, 1,86 meter i bredden og 1,66 meter i høyden. Akselavstanden lyder på 2,79 meter, og passasjerer på 3. rad har også 1,5 centimeter mer plass i høyden sammenlignet med forgjengeren.
For ja, det er plass til sju personer, og da åpner det seg for et bagasjerom på 340 liter ‒ hele 70 liter mer enn tidligere. Legger man ned setene åpner det seg 845 liter, noe som er 80 liter mer enn tidligere.
De som går for 5-seteren kan også ta med seg mer bagasje en tidligere, for her har rommet bakerst økt med 75 liter til formidable 910 liter. Om setene legges ned blir dette til 2.105 liter ‒ 40 mer enn tidligere.
I tillegg gir den nye generasjonen oss en titt på det nye designspråket, for her er det elementer fra det som er kalt Modern Solid ‒ noe som ifølge merket skal gi et moderne, robust og kraftig utseende.
‒ Dette er elementer vi kjenner igjen fra den fullelektriske konseptbilen og 7-seteren Vision 7S som besøkte Norge tidligere i år, og gir et klart bilde av hva vi kan forvente fra Skoda fremover, forteller Behrens.
I tillegg har de tatt grep rundt aerodynamikken og effektiviteten med blant annet nytt design på støtfangeren både foran og bak. Luftmotstanden har nå et cd-verdi på 0,282, noe som er ganske bra.
Foran er det en ny 6-kantet grill som er mulig å få med 14 lyselementer som former en lysstripe mellom frontlyktene, og selvsagt har den også siste generasjons LED Matrix frontlykter med flere lyssegmenter og bedre lyseffekt enn tidligere.
Resultatet er en Kodiaq som ser slik ut:
En ny generasjon betyr også et løft både på innsiden og ikke minst teknologi. Skoda sier at den nye utgaven har et frittstående 13-tommers display, og for første gang er det mulig å få bilen med head-up-display.
Det er også nye knapper kalt Skoda Smart Dials som skal gi en langt mer intuitiv og enklere brukeropplevelse, og disse kan aktiveres både ved å skru og trykke med en 32 millimeters digital skjerm i midten av knappen. Der kan føreren enkelt kontrollere ting som klimaanlegg, setevarme, volum, ventilasjon, kartzoom samt en rekke andre funksjoner. I tillegg er mer funksjonalitet flyttet over på rattet, noe som gjør midtkonsollen enda mer stilren, forklarer Skoda.
En annen god nyhet i disse mobiltider er at nye Kodiaq kommer med en Phone Box som åpner for å lade to telefoner samtidig med 15V lading og nedkjøling av telefonen.
Videre kan tsjekkerne opplyse at det er mulig å bestille ergonomiske seter med massasjefunksjon, og siden dette er en helt ny generasjon får også førerassistentene seg et løft.
Dette inkluderer Turn and Remote Park Assist, mens eksisterende Side and Travel Assists kommer med utvidet funksjonalitet. Skoda sier at alt dette er nyvinninger som staker ut framtiden for merket.
Nye Kodiaq får også et nytt DCC Plus Dynamic Chassis Control som bør løfte kjøreegenskapene enda et lite hakk, noe alle setter pris på.
En annen og viktig nyhet er at drivlinjen også inkluderer en ladehybrid som åpner for en voldsom elektrisk rekkevidde. Denne utgaven har 204 hestekrefter og en elektrisk rekkevidde på over 100 kilometer, og åpner for 11 kW hjemmelading og ikke mist 50 kW DC-lading. Ja, den høster også energi fra bremsingen slik som rene elbiler, og blir utvilsomt en favoritt.
Det inkluderer mest sannsynlig også norske kunder, for selv om Skoda Norge er i gang med overgangen til kun elbiler er ikke de der ennå. Det skal etter planen skje i 2025, så i en begrenset periode er det mye mulig at også vi her hjemme kan kjøpe 2. generasjon Skoda Kodiaq.
Og slik ser den bilen ut:
Les også: