Dette er noe så nytt som en Mercedes CLE. (Fotos: Mercedes)

Ny klasse ‒ Mercedes CLE

En ny modellserie høster det beste fra Mercedes C- og E-klasse, og kombinerer dette med noen forførende linjer i form av en coupé og en kabriolet. Se bilder!


Den nye CLE skal slå sammen de to tidligere coupé-versjonene fra C- og E-klasse, og er altså noe så sjeldent som en helt ny klasse signert det tyske stjernemerket.

Som vanlig byr Mercedes på flere utgaver, mer bestemt fem forskjellige av coupé-varianten som kommer først, og det er også meldt en AMG-utgave som forhåpentlig ikke er altfor langt unna.

Selve bilen befinner seg mellom dagens C- og E-klasse, er 4,85 meter lang, 1,86 meter bred og 1,43 meter høy. Dette er dermed en ganske stor coupé i mellom-segmentet. Akselavstanden er også 25 mm lenger enn C-klasse Coupé, noe som gir enda mer innvendig plass.

Mercedes sier at baksetepassasjerene kan nyte godt av 10 millimeter mer takhøyde, 19 millimeter mer skulder- og albuerom og 72 millimeter mer plass til knærne.

For slike biler måles ofte bagasjerommet i form av hvor mange golfbager man får plass til, og med 60 mer liter volum kan man frakte hele tre golfbager i CLE. Ikke verst!

Som vi vet betyr coupé litt mer strømformet og sportsligere biler, og når Mercedes også kaster en kabriolet-utgave inn i miksen så blir det yre designet ekstra viktig.

Så tyskerne har nok jobbet mye med linjene, og ut av det hele har det kommet en bil med en ganske stor front og et kort bakparti. CLE har også fått noen ganske aggressive frontlykter som flankerer 3D-grillen, og inntrykket forsterkes av såkalt powerdomes på panseret.

Videre er det markerte linjer som strekker seg bakover til en rund og litt muskuløs bakende, og det hjelper selvsagt på inntrykket at understellet er senket med 15 millimeter allerede som standard.

Det er også mulig å få bilen med noe Mercedes kaller Dynamic Body Control, som åpner for enda bedre kjøreegenskaper. Her er det trinnløst justerbar demping på for- og bakaksel i kombinasjon med bakakselstyring som sørger for akkurat det.

Tyskerne har også tenkt svingradius med styrevinkelen som er opptil 2,5 grader, noe som gjør at CLE Coupé med bakhjulsdrift har en mindre svingradius enn C-Klasse Coupé ‒ 10,7 meter mot 11,2 meter.

Resultatet er to slike biler:

På innsiden er det et frittstående 12,3-tommers heldigitalt instrumentdisplay, et 11,9-tommers førerorienterte sentraldisplay og omgivelsesbelysning med 64 farger.

Stjernemerket er så seriøse med den nye klassen at de har laget noen helt nye sportslige forseter for CLE, og det er også mulig å få bilen med Burmester 3D-surroundlydsystem hvor hver av forsetene har to høyttalere i nivå med hodestøttene. Med Dolby Atmos og Spatial Audio bør det skape konsertsallyd.

Ifølge Mercedes tar CLE Coupé i bruk en rekke digitale innovasjoner med en ny elektronikkarkitektur og 3. generasjon MBUX, og dette er den mest intelligente coupéen fra merket. Det er også tredjepartsapper og et nytt nivå av personalisering med automatiserte bekvemmelighetsfunksjoner, ifølge tyskerne selv.

Som ventet har Mercedes satt inn en rekke førerassistenter, og som standard inkluderer dette ting som Attention Assist, Active Brake Assist, Active Lane Keeping Assist, Speed Limit Assist og parkeringspakken med ryggekamera.

Her hjemme er gledelig nok også Active Distance Assist Distronic standard, og denne kan hjelpe til med mange av kjøreoppgavene.

Mercedes byr rett ut av startblokka på fem motorutgaver som alle har mildhybrider med integrert startgenerator og 48-volts elektrisk system, inkludert en kraftig 3.0-liters rekkeseks bensinmotor.

Her er teknisk data:

Mercedes CLE Coupé er altså den første som kommer, og denne er forventet til Norge mot slutten av året. Deretter kommer den toppløse søsteren til neste år, og muligens timer Mercedes den inn mot neste sommer.

I mellomtiden kan du sjekke ut noen bilder av både CLE Coupé og CLE Cabriolet:

Les også:

Les mer om:

Nyheter