Det er som kjent mange litt pussige rekorder som finner veien inn i den offisielle rekordboken til Guinness, men noen veier selvsagt litt tyngre enn andre. Og fartsrekorder er alltid tunge.
En slik en høyest toppfart innendørs, kanskje ikke blant de mest prestigetunge, men likevel en ganske så kul rekord å ha. Og en som bør passe godt for Formel E, den elektriske søsteren til Formel 1.
-->
Uten eksosrør kan nemlig slike lynraske biler kjøres innendørs uten noe frykt for helsemessige skader, og en slik elektrisk formelbil skyter selvsagt voldsomt fart fra start av. Så den er nærmest bygd for å være raskest innendørs.
Men ikke helt, så Formel E har modifisert generasjon 3-bil for nettopp dette formålet, og selve forsøket tok plass i London i forkant av sesongfinalen som kjøres i Storbritannia denne helgen.
Prototypen heter Genbeta hadde fått et løft på flere områder. Det var en ny fronspoiler spesielt laget for rekordforsøket, det var nye spesiallagde dekk fra Hankook og drivverket var tunet slik at en Formel E-bil for aller første gang har firehjulsdrift.
Det burde ikke stå på kreftene, for bilen utviklet hele 400 kW ‒ 544 hestekrefter. Og vi må ikke glemme at en Gen 3-bil kun veier rundt 760 kilo, så her blir det en voldsom kraft-til-vekt-ratio.
På plass var selvsagt Guinness-dommeren, mens også en litt rar miks av personer som du kan se av videoen ‒ verdens sterkeste mann og en av de største bil-influencerne ‒ Supercar Blondie. Jepp, hun heter det.
Og vi må selvsagt ikke glemme førerne, britiske Jake Hughes fra McLaren og den brasilianske Mahindra-føreren Lucas di Grassi. De to kjørte dueller mot hverandre ‒ og selvsagt mot den gjeldende rekorden på 165,2 km/t satt i 2021.
Lucas di Grassi ble for øvrig den aller første verdensmesteren i Formel E tilbake i 2014, men nå skulle han altså opp med en som var på hjemmebane.
Selve banen hadde en rettstrekning på 346 meter, men siden dette var innendørs kunne ikke førerne holde mer enn rundt 40 km/t i svingen før de trampet gasspedalen i bånn.
De to kjørte tre oppvarmingsrunder som alle knuste rekorden, og det var di Grassi som var raskest innledningsvis. Han noterte seg for 218,18 km/t på den tredje runden.
Hughes varmet opp med å sette sin bestetid på 217,65 km/t, også det på den tredje runden. Så det gikk altså raskere og raskere ‒ med di Grassi en halv km/t raskere.
Men som bildet under viser var det til slutt briten som kan kalle seg verdens raskeste på fire hjul innendørs, for han hadde ikke nådd taket rent fartsmessig.
Det fjerde forsøket var altså det offisielle rekordforsøket, og di Grassi hadde åpenbart nådd sin grense. Han ble klokket inn til en toppfart på 217,65 km/t ‒ eksakt det samme Hughes nådde under sin tredje oppvarmingsrunde.
Briten på sin side klinte til med en toppfart på hele 218,71 km/t, og dette er dermed den nye fartsrekorden for biler innendørs.
‒ Å kjøre Genbeta-bilen og ta Guinness World Records-tittelen for den raskeste hastigheten oppnådd av et kjøretøy innendørs var en virkelig spesiell opplevelse. Jeg føler meg veldig beæret over å ha blitt spurt og å være involvert i et så spennende prosjekt, sa Hughes til Formel E etter rekorden i ExCeL Event Arena.
Hvordan det hele gikk for seg kan du se av videoen under, hvor altså både verdens sterkeste mann og superbil-blondinen er på plass.
Les også: