Mange rynker kanskje på nesen over at Toyota snart har to helelektriske nyttekjøretøy, men ingen helelektriske personbiler. Vel, det er et ganske logisk svar på dette.
For den japanske giganten lager kanskje noe overraskende ikke alle bilene de selger selv, noe blant annet den nye Toyota Supra er et eksempel på. Denne har en søster i BMW Z4, og grunnen er selvsagt økonomi. BMW og Toyota delte på utgiftene, og lagde hver sin bil basert på de samme grunnelementene.
-->
Dette har Toyota også tidligere har suksess med, og blant annet er sportsbilen GT86 og Subaru BRZ nære søster med de samme grunnelementene.
Men Supra og GT86 er biler som kommer ut fra Toyota-fabrikker, men det gjør ikke Toyota Proace.
Toyota har nemlig en avtale med den franske PSA-gruppen rundt lette nyttekjøretøy her i Europa, og den nye Proace blir satt sammen på EMP2-plattformen (Efficient Modular Platform 2) som også åpner for helelektriske drivverk. Den blir med andre ord produsert av PSA i Frankrike.
Resultatet av dette har Toyota allerede vist fram i form av Proace Electric, en elvarebil som allerede er her. Nå får den følge av en elektrisk søster som er mer rettet mot personelltransport.
Verso-versjonen kan by på enten åtte eller ni sitteplasser avhengig av utgaven, for her snakker vi tre forskjellige varianter; Compact, Medium og Long. Lastekapasitet er på henholdsvis 280, 640 og 1.060 liter, og det målt med setene i normalposisjon.
Toyota melder at også den midtre seteraden kan legges ned for mer plass og enklere adgang til setene bakerst, mens nyttelasten er på ett tonn. Dette kan økes til 1,2 tonn på utgaver utstyrt med den minste og lettere batteripakken.
De elektriske bilene kan også dra henger på opptil ett tonn, men da kun med 50 prosent utnyttet nyttelast i bilen.
Selv om den lages av PSA betyr det ikke at Toyota har en finger med i spillet, for det har de selvsagt. Så også Proace Verso Electric er utstyrt med ny teknologi fra Toyota, som for eksempel Toyota Safety Sense-pakken med aktive sikkerhets- og førerassistansesystemer og støtte for både Android og iPhone.
PSA selv har lansert en rekke elbiler den siste tiden med rekkevidder på rundt 330 kilometer (da med 50 kWh batteri), og Proace Verso Electric går rett inn i denne rekken.
Bilen kommer i to batteriversjoner, hvor det kun er den største som blir tatt inn til Norge. En med 50 kWh som lar den rulle 230 kilometer, og en på 75 kWh som kopierer elbilenes rekkevidde på rundt 330 kilometer.
Drivverket er også identisk med de nye elbilene fra Opel, Citroën og Peugeot, nemlig en elmotor med 136 hk som har et dreiemoment på 260 Nm. Toppfarten er begrenset til 130 km/t.
Alle utgavene er utstyrt med en 7,4 kW en-faset ombordlader som standard. Denne kan oppgraderes til en raskere 11 kW-enhet. Den kan lynlades på 100 kW, og 50 kWh-batteriet vil i så fall kunne lades til 80 posent på rundt 30 minutter og 75 kWt-batteriet på rundt 45 minutter.
Toyota Norge har foreløpig ikke satt noe pris på Verso-modellen, men disse er nok ikke så veldig langt unna.
For salget av Proace Verso Electric skal starte allerede i februar, mens Toyota Norge åpner for bestillinger allerede denne måneden. Leveringene skal etter planen starte allerede i mars neste år.
Her er flere bilder Toyotas personfrakter i helelektrisk drakt, Proace Verso Electric:
Les også: