Ny generasjon av MC-monsteret

Den brøytet vei for hypersport-kategorien i MC-verden, og møter 2021 med 550 nye deler. Her er den nye Suzuki Hayabusa.


Vi er fristet til å si «så Busa fyker», men vi lar det dårlige ordspillet ligge. Men en ting er uansett sikkert, Suzuki Hayabusa er for de med virkelig dårlig tid.

Da Suzuki på slutten av 1990-tallet planla noe ganske så ekstraordinært, måtte de til dyrerike for å finne et passende navn. Der fant den imponerende vandrefalken, en jeger uten sidestykke.

Vandrefalken er fuglerikets F-16 der den sirkler høyt oppe på himmelen, og sikter seg inn på intetanende bytter lengre ned mot jordskorpa. Når den oppdager et passende bytte, legger den vingene i angrepsposisjon og fyker som en pil ned mot middagen. Farten kan komme opp i over 350 km/t, så her blir selv geparden som et tregt diesellokomotiv i forhold.

Suzuki ville lage motorsyklenes svar på vandrefalken, og ettersom merket hører hjemme i Japan fikk den like godt rovfuglens navn der borte ‒ Hayabusa.

Det japanske merket presenterte altså verdens raskeste serieproduserte motorsykkel i 1999, og farten kunne nesten måle seg med den ekte vandrefalken ‒ 312 km/t.

Suzuki lagde første generasjon av «Busa» til 2008, og nå pensjonerer de også den andre generasjon.

Etter nærmere 200.000 solgte sykler er det klart for Hayabusa nummer tre, men når de nå igjen har redefinert dyret har de også vært tro mot det opprinnelige designet. For ingenting så helt ut som en Hayabusa for 21 år siden, og den tradisjonen akter de å videreføre.

Den største overraskelsen er muligens at motoren stort sett er uforandret, og villdyret har faktisk fått noen få hestekrefter mindre. Dette var dog ikke overraskende, ettersom også de motoriserte tohjulingene får stadig strengere utslippskrav som de må møte.

Men det er ikke slik at den har blitt daff. Den 1.340 kubikk store motoren yter 190 hk, ned fra 197 hk for 2. generasjonen, men takket være mer fintuning og nye motorløsninger, nytt girsystem og turtallsregister, ny elektronikk, nye dempere og selvsagt enda mer bruk av lettere materialer er den faktisk raskere.

Den «gamle» klarte 0-100 km/t på 3,4 sekunder, mens 3. generasjonen barberer dette ned til 3,2 sekunder.

0-200 km/t gikk tidligere på 6,9 sekunder, og går nå unna på falklignende 6,8 sekunder.

Som vanlig er den digitalt sperret til 299 km/t ‒ noe mer blir rett og slett for skummelt på to hjul.

For de som vil prøve seg på 0-100 km/t byr Hayabusa også på en launch-kontroll, og nytt av året er at det nå er mulig å begrense turtallet til tre spesifikke områder når denne aktiveres ‒ 4.000, 6.000 eller 8.000 r/min. Start nå med 4.000 r/min når dette skal testes!

Den kommende Hayabusa, som altså stammer fra Suzuki GSX1300RR, er utstyrt med det Suzuki har av teknologiske nyvinninger. Det betyr ting som aktiv fartskontroll, nødstoppsignal, cruisekontroll og diverse bremseassistenter med ABS i bunnen.

Man skal selvsagt være forsiktig med å vri gassen altfor fort med en sykkel som Hayabusa, men det er også hjelpemidler som redder deg fra å bli liggende på ryggen og se etter sykkelen. Suzuki har faktisk satt inn 10 moduser for løftkontroll, slik at selv den største amatøren bør klare å holde forhjulet nær bakken ‒ om riktig modus er valgt.

Hayabusa byr også på noen som er kalt Suzuki Intelligent Ride System (SIRS) som hjelper føreren til å holde kontroll på den vanvittige sykkelen, og denne elektronikken skal altså gjøre kruttønna mer kontrollerbar og forutsigbar.

Bak rattet ser føreren store analoge skiver for turtall og hastighet, og imellom disse er det et nytt digitalt panel som har kontroll på alle Suzukis ulike førerassistenter.

Vandrefalken er som kjent på plass over alt i verden, også i Norge. Det kommer også den nye Suzuki Hayabusa til å være, og her er bilder av den tredje generasjonen av motorsykkelen som tok verden med storm tilbake i 1999.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Motorsykkel