Ny Ferrari med verdens beste motor


Ferrari viser oss en ny modell, og den er utstyrt med verdens beste motor. Intet mindre!

Nå har det seg slik at det faktisk er en årlig avstemning rundt bilmotorer. Jepp, faktisk.

Bilindustrien selv har stilt seg bak prisen «International Engine of the Year», som stemmes fram en av rekke journalister rundt om i verden.

Den aller første, i 1999, hadde en meget overraskende vinner. Nemlig den motoren som satt i bittelille Toyota Yaris, en 1-liters motor som var utviklet sammen med Daihatsu.

Andre vinneren er motorer fra Honda, BMW, Mazda, Volkswagen, Fiat og Ford.

Men den nåværende kongen kommer fra Ferrari.

Italienerne kom i 2016 med en 3,9-liters biturbo V8, noe som raskt viste seg var litt av en supermotor hvor Ferrari har klart å fjerne turbo-tregheten helt.

Den raket med seg tittelen som årets beste motor både i 2016, 2017 og 2018, og ble i fjor også kåret til den aller beste motoren de siste 20 årene.

Det er altså offisielt verdens beste motor.

I prinsippet er alle V8-motoren fra Ferrari denne, og den nye modellen F8 Tributo som blir avduket neste måned er intet unntak.

Under panseret sitter den prisbelønte motoren, og den leverer ut 720 superpotente hestekrefter. Det betyr saftige 185 hk per liter, og du skal lete lenge etter lignende tall. Bare så det er sagt; dette er den sterkeste midtstilte V8-motoren i Ferraris historie som sitter i en vanlig seriemodell.

Den nye modellen skal erstatte en annen superbil, 488 GTB, og er en toseter som altså kommer med en med midtstilt motor.

Ferrari har slanket bilen sammenlignet med 488, og den veier inn 40 kilo mindre med en vekt på 1.330 kilo.

Den steilende hesten har videreført designelementer fra blant annet den imponerende 488 Pista, og F8 Tributo har fått nye aerodynamiske løsninger som skal gjøre den 10 prosent mer effektiv sammenlignet med GTB.

Utseendemessig har den nye modellen fått et nytt designspråk som skal videreføre karakteristikken om en sportsbil med ekstrem aerodynamikk.

Vi snakker altså om Ferrari her, og da må vi også ha noen akselerasjonstall. Selvsagt må vi det.

Den nye F8 Tributo med sine 720 hingster gjør 0 til 100 km/t på 2,9 sekunder, og klarer dermed noe ikke GTB ikke greide ‒ å presse seg under 3 sekunder.

Dobler vi hastigheten, altså fra 0 til 200 km/t, bruker F8 Tributo 7,8 sekunder, mens toppfarten er begrenset til 250 km/t.

Nei, selvsagt styrer ikke Ferrari med slikt tøv, så i en Tributo kan du cruise rundt på Autobahn i hele 340 km/t.

Det skulle bare mangle.

Her er flere bilder Ferrari F8 Tributo:

Les mer om:

Nyheter Superbilene