Ny fart over verdens raskeste


For å si det på en litt flåeste måte, prosjektet rundt verdens raskeste kjøretøy har også vært verdens tregeste. Men nå tiltar tempoet.

Det er snart 12 år siden planene om å lage et kjøretøy som skal knuse den gjeldende hastighetsrekord på land ble lansert, og som vi skjønner har det gått svært så tregt siden den gang.

Planene var grandiose ‒ bilen kalt Bloodhound SSC skulle nemlig som den første på landjorden bryte den magiske grensen på 1.000 mph ‒ 1.609 km/t og mach 1,4. Det har ingen andre vært i nærheten av.

Tidsrammen var på tre år, så rekorden skulle hentes i 2011.

Som vi skjønner var det altfor optimistisk, for man lager åpenbart ikke et slikt kjøretøy på 1-2-3.

To år etter at den fristen var passert var målet å sette rekorden i 2015. Da var også norske Nammo kommet med på laget, og de skulle sørge for rakettkraft i tillegg til jetkraften fra motorene som til vanlig sitter i Eurofighter Typhoon.

Men det hjalp ikke så veldig mye.

I 2017 begynte man å se sprekker i prosjektet, for da var målet nedjustert til «kun» 800 mhp (1.287 km/t) og det var blitt langt stillere rundt blodhunden.

Planen var da å kjøre tester i 2018, for deretter å gå for rekorden.

Men i 2018 kom meldingene om at det gikk mot slutten, og midlene var i ferd med å tørke inn.

Stolte briter likte dårlig at prestigeprosjektet var i ferd med å bukke under, så heldigvis dukket det opp en pengesterk brite ved navn Ian Warhurst og spyttet inn frisk kapital helt mot slutten av fjoråret.

Nå har hunden fått nytt liv, og prosjektet virker mer seriøst enn noen gang.

For det første har kjøretøyet fått et nytt navn. Tidligere het den Bloodhound SSC, hvor forkortelse sto for Super Sonic Car. Nå er navnet Bloodhound LSR, hvor de tre bokstavene står for Land Speed Record.

Hun, altså blodhunden, har fått et nytt design og nye farger, og et nytt hjem. Hele prosjektet har flyttet fra Bristol til det splitter nye universitet Berkeley Green UTC ikke så langt fra Wales. Dette universitet ble formelt åpnet så sent som 5. februar i år av prinsesse Anne.

Der skal de fortsette med utviklingen.

‒ Siden kjøpet av Bloodhound fra kreditorene i desember, har jeg og resten av teamet blitt overveldet av lidenskapen og entusiasmen folk har vist for prosjektet, sier Warhurst (på bildet under).

‒ I løpet av det siste tiåret er det lagt ned en utrolig mengde med jobb i prosjektet, og det ville være en tragedie å se det gå til spille, sier den nye eieren.

Ambisjonene er klare.

‒ Ved å starte med blanke ark, vil jeg slippe Bloodhound løs fra båndet og se hvor fort denne bilen kan gå. Jeg har gjennomgått prosjektet, og er sikker på at det ligger et kommersielt grunnlag som støtter det. Jeg vil selv se til at det er en robust finansiering som sørger for en jevn kontantstrøm, slik at vi kan nå de tidsrammene vi setter oss.

Nærmere 12 år etter er også den tidligere Bloodhound-sjefen Richard Noble sikker på at det blir realisert.

‒ Det har vært tunge tider spesielt økonomisk, men med Ian Warhurst har teamet endelig fått den finansielle støtten det trenger for å komme seg selvsikkert framover slik at målet kan nåes.

Dagens fartsrekord ble satt for over 20 år siden av nåværende Bloodhound-pilot Andy Green, og den lyder på 1.227 km/t (763 mph).

Målet nå er det opprinnelige på 1.000 mph, og først skal de gjennomføre en test i Sør-Afrika som skal Bloodhound opp i 643 km/t. Deretter går de løs på fartsrekorden.

Da, altså under rekordforsøket, er også de norske delene på plass.

For skal man skyve blodhunden opp til og langt over lydens hastighet trengs den nemlig ekstra power, og hvem er bedre til å komme opp med dette enn de som lager raketter på Raufoss.

Så da, forhåpentlig ikke så langt fram i tid, skal rakettene sørge for den siste delen av toppfarten.

Da kan i så fall både britene og nordmenn være stolte.

Her er en video som viser den utviklingen fra den gamle til den nye versjonen, og flyttingen til det nye lokalet.

https://youtu.be/zBaMx6nYNVE

Les mer om:

Nyheter