Euro NCAP har nylig kommet med resultatene fra årets siste kollisjonstester, og de kjørte like godt hele 15 biler gjennom testkverna. Her var det også en rekke elbiler, og selvsagt flere SUV-modeller.
Men det var også en større og ganske ny sak, nemlig den kommende pickupen Maxus eTerron 9. Og i likhet med 10 av de andre imponerte også denne i kollisjonstesten, og ble dermed belønnet med 5 stjerner.
Videre er den utstyrt med et stort 102 kWh batteri og 115 kW ladeeffekt, og dette åpner for 20-80 prosent på rundt 40 minutter. Så nei, ikke den raskeste hurtigladingen.
Når det gjelder rekkevidden er den ikke så veldig ille, for her er WLTP-tallet på 430 kilometer, og den har også et par andre veldig praktiske egenskaper som pickupførere nok setter pris på.
Her er det V2L-løsningen som åpner for at eTerron selv kan fungere som en diger batteribank og gi strøm til eksterne enheter, det er en 236 liter stor frunk foran og hengervekten er opplyst til imponerende 3,5 tonn.
Les også:
- Imponerende 7-seters Xpeng med norsk Europa-premiere
- Unge vil eie, ikke dele eller leie, bilen
- Satte amerikansk rekord rundt Nordschleife