Euro NCAP har nylig kommet med resultatene fra årets siste kollisjonstester, og de kjørte like godt hele 15 biler gjennom testkverna. Her var det også en rekke elbiler, og selvsagt flere SUV-modeller.
Men det var også en større og ganske ny sak, nemlig den kommende pickupen Maxus eTerron 9. Og i likhet med 10 av de andre imponerte også denne i kollisjonstesten, og ble dermed belønnet med 5 stjerner.
-->
Heng med nedover så skal du få se når Euro NCAP virkelig gjør alt for å knuse denne, og helt til slutt kommer det også flere bilder av den kommende pickupen.
De siste årene har det kommet en rekke nye helelektriske biler, men over i pickup-segmentet går det litt tregere. Men kinesiske Maxus som er på plass her i Norge har en som nå ikke er altfor langt unna, og den er meldt inn til neste år.
Den nærmere 2,9 tonn store Maxus eTerron 9 er utstyrt med to motorer og totalt 325 kW/442 hk, så det bør verken stå på framkommeligheten eller kreftene her. Og ja, det hjelper selvsagt at den er utstyrt med et terrengsystem med seks forhåndsinnstilte kjøremoduser som gjør at eTerron 9 bør takle de flest jobber og underlag.
Videre er den utstyrt med et stort 102 kWh batteri og 115 kW ladeeffekt, og dette åpner for 20-80 prosent på rundt 40 minutter. Så nei, ikke den raskeste hurtigladingen.
Når det gjelder rekkevidden er den ikke så veldig ille, for her er WLTP-tallet på 430 kilometer, og den har også et par andre veldig praktiske egenskaper som pickupførere nok setter pris på.
Her er det V2L-løsningen som åpner for at eTerron selv kan fungere som en diger batteribank og gi strøm til eksterne enheter, det er en 236 liter stor frunk foran og hengervekten er opplyst til imponerende 3,5 tonn.
Og ja, bakerst kan lasteplanet økes til 2,40 meter når bakluken er åpen.
Bilen er altså sikker som banken, og scoret kanskje litt overraskende blant de aller beste når det kommer til sikkerhetsassistenter. Kun Mercedes E-klasse har scoret høyere enn pickupen på dette feltet, og bare så det er sagt ‒ Euro NCAP har testet 44 nye biler i 2024.
Faktisk er eTerron 9 utstyrt med alle de sikkerhetssystemene som Euro NCAP ser etter med et lite unntak, og det er et aktivt panser. Og som du kan se av denne videoen tåler den helt klart også en skikkelig trøkk:
Maxus Norge sier at eTerron 9 med sine avanserte førerassistansesystemer og moderne teknologi er utviklet for å beskytte både passasjerer og andre i tråd med Europas strenge krav.
‒ Det er imponerende at en så stor bil som eTerron 9 klarer å oppnå 5 stjerner i Euro NCAP, sier Mattias Ottersen, salgssjef i Maxus Norge.
‒ Dette beviser at det er mulig å kombinere størrelse, kraft og elektrisk drift uten å gå på akkord med sikkerheten. Som den første elektriske pickupen til å oppnå dette resultatet, setter eTerron 9 en ny standard for sikkerhet i sitt segment. Vi gleder oss til å tilby denne banebrytende modellen til det norske markedet.
For ja, den nærmer seg altså, men akkurat når det norske folket kan forvente å se den elektriske pickupen er ikke klart.
Men at Maxus Norge også er litt utålmodige er ganske sikkert.
‒Med eTerron 9 tar Maxus et viktig steg fremover. Vi kan nå tilby elbiler for alle behov – fra kompakte elvarebiler til kraftige pickup-modeller med høyt sikkerhetsnivå, firehjulstrekk, lang rekkevidde og imponerende 3,5 tonn hengervekt, sier Ottersen.
Her er flere bilder av den særs sikre Maxus eTerron 9:
Les også: