BMW var tidlig på ballen når det kommer til elbiler i form av i3-modellen, men det ikke alle har fått med seg er at denne faktisk hadde en søster på to hjul.
For BMW Motorrad utnyttet utviklingen av i3 til å lage en elektrisk 2-hjuling, og allerede under sommer-OL i 2012 kunne de vise fram et konsept kalt BMW E-Scooter. Denne ble deretter videreutviklet, og til slutt kunne de presentere den elektriske scooteren C evolution.
-->
Denne gikk videre til BMW CE 04, en elektrisk scooter som gikk inn i produksjon i 2022. Denne får nå en litt mer urban søster i form av CE 02, som kommer både som lett motorsykkel og som moped.
Ifølge BMW tilbyr begge versjonene «smidige, praktiske og robuste egenskaper og er skapt for kjøreglede på alle underlag».
Nye CE 02 er en slank søster som veier 132 kilo for 11 kW-versjon (15 hk) og kun 119 kilo for den med 4 kW (5 hk), og åpner for 90 kilometer rekkevidde målt etter WMTC (World Motorcycle Test Cycle). Begge har for øvrig et dreiemoment på 55 Nm.
Den lave vekten kommer selvsagt at batteriene er ganske kompakte i forhold til elbilene, og CE 02 kan fås med enten et batteri på 1,96 kWh (4 kW-effekt) eller med en dobbelt maksimal kapasitet på 3,92 kWh (11 kW-effekt), og batteripakkene er uttakbare for service/vedlikehold og oppbevaring.
Så hva med ladingen?
Jo, en lader med kapasitet på 0,9 kW for tilkobling til en vanlig husholdningskontakt følger med som standard, og det er også mulig å få en lader med effekt på 1,5 kW. Da kan ifølge BMW batteriene til 11 kW-versjonen fullades på rundt 3,5 timer.
CE 02 kommer også med to kjøremoduser som standard, hvor Flow er rettet mot kjøring i bytrafikken og Surf som gir en mer dynamisk kjøreopplevelse. I tillegg er det mulig å få CE 02 med en modus som heter Flash, og denne åpner for en litt mer sportslig kjøring.
Den elektriske 2-hjulingen kommer også med 3,5-tommers TFT-skjerm som viser ting som hastighet, batteristatus og mer.
BMW Motorrad tenker at alle skal med, så her er det altså en moped med toppfart på 45 km/t som også de med bilsertifikat kan kjøre. Den med 15 hk kan kjøres i 95 km/t, og klarer 0-50 km/t på 3 sekunder. Ja, 0-100 km/t blir vanskelig å måle med denne.
Slik ser BMW CE 02 ut:
BMW CE 04 er tilgjengelig i Norge, og det blir selvsagt også den nye 02-søsteren. Mer eksakt skal den dukke opp i 2024, og BMW Norge sier at de snart åpner for bestillinger. Dermed er også prisene klare.
Dagens regjering har som kjent redusert støtten til elektriske kjøretøy, og fra 1. oktober krymper Enova inn støttesatsen rundt de elektriske lette motorsyklene. Da går støtten fra 15.000 til 11.000 kroner, og dette er selvsagt kun støtte til nyregistrerte sykler.
Det er også støtte til elektriske mopeder på 3.500 kroner som det er mulig å søke på gjennom Enovatilskuddet.
BMW Norge har satt startprisen for moped-utgaven til 71.000 kroner, mens den lette motorsykkelen har en inngangspris på 85.000 kroner.
Les også: