Britiske Caterham startet opp i 1957 som noe litt annet, nemlig Lotus Seven. Colin Chapman ville bygge små og lette biler som trivdes aller best på racerbanen, og Seven kom i ytterligere tre generasjoner etter dette.
Seven var også en av pionerne når det kommer til såkalte kit-biler, altså biler som kommer i byggesett.
-->
En av forhandlerne av den lille og kjøreglade bilen het Caterham, og grunnlegger Graham Nearn ble så glad i modellen at da Lotus annonserte at ville stanse produksjonen kjøpte han like godt rettighetene.
Så siden 1973 har det altså vært Caterham som har laget Seven, og fortsatt er det letthet og kjøreglede som gjelder for modellen.
En populær modell heter Seven 275, og er en bil som er utstyrt med en Ford Sigma-motor. Men denne skal fases ut, og Caterham har på gang en ny naturlig aspirert 4-sylindret Duratec-motor.
Dermed forsvinner 275 inn i solnedgangen, og den som skal overta heter Seven 340. Denne har altså den nye 2-liters motoren som yter 170 hk, noe som er en økning på hele 25 prosent sammenlignet med den utgående 275-modellen. Enda mer kjøreglede der, altså.
Og Caterham garderer seg skikkelig, og byr på to pakker for 340 ‒ S og R.
Den mer gaterettede Seven 340S-pakken er for de som skal nyte landeveien, og leveres med en 5-trinns girkasse, veifjæringspakke, 14-tommers klassiske lettmetallfelger, full frontrute, panser og sideskjermer og svarte skinnseter, kan Caterham opplyse.
Så er det den mer banerettede 340R-pakken. Om 340S passer best til søndagsturer, er 340R helt klart best egnet for lørdagskjøring på racerbanene.
Denne er utstyrt med en differensial som begrenser slippet, en sportsopphengspakke, 15-tommers lettmetallfelger, 4-punkts seler, karbonfiberdashbord og en kompositt aeroscreen, melder Caterham.
De to pakkene gjør dermed den nye modellen til den «ultimate Caterham», for denne bør passe til alle potensielle kunder.
Merket sier videre at Seven 340 tilbys i standard og store chassisstørrelser, og blir kun tilgjengelig i fabrikkbygd form.
Slik ser den nye Seven 340 ut:
Caterham har også prisene klare. Vel, iallfall EU-priser.
Seven 340S og Seven 340R starter på henholdsvis 45.700 og 47.200 euro, så rundt en halv million kroner. Norske avgifter og andre kostander kommer selvsagt på toppen av dette.
‒ Vi er glade for å utvide vårt EU-sortiment med den nye Seven 340 etter vedvarende etterspørsel for å fylle gapet i vårt utvalg etter avviklingen av Seven 275, sier Bob Laishley, administrerende direktør i Caterham.
‒ Takket være Seven 340 som er tilgjengelig med en S- og R-pakke, er den virkelig en total Caterham. Det er en bil som egner seg perfekt til lange bilturer og søndagskjøringer, mens R-versjonen er mer enn i stand til å sette knallharde rundetider på tvers av Europas førsteklasses racerbaner.
For med en vekt på drøyt 500 kilo, bør denne kunne sluke svinger i hastigheter som kun de aller dyreste sportsbilene kan matche.
Les også: