Omkamp om foreslått elbilavgifter

SV liker ikke et par ting i det det foreslåtte statsbudsjettet til regjeringen, og dermed lever blant annet en ny vektavgift farlig.


For bilfolket var det to store negative overraskelser i det foreslåtte statsbudsjettet til Arbeiderpartiet og Senterpartiet. De satte ikke momsinnsalget for elbiler på 600.000 kroner slike «alle» trodde de skulle gjøre, men til den langt grådigere grensen på 500.000 kroner. Og de foreslo en helt ny vektavgift på nybiler.

I tillegg foreslo Ap og Sp blant annet en ny omregistreringsavgift for elbiler og en økt firmabilbeskatning som også vil gjøre elbilene dyrere.

Men det er slik at regjeringens to partier ikke har et flertall, og skal de ha igjennom budsjettet må de finner en partner. Det er SV, som nå har kommet med sitt alternative budsjett.

Og det partiet er ikke enig i flere av de foreslåtte avgiftene, og dermed er det duket for en omkamp.

Ifølge NAF vil den nye vektavgiften som er rettet mot alle nye biler kunne gjøre populære familiebiler hele 25.000 kroner dyrere, og koster slike elektriske biler over 500.000 kroner kommer det også en ny moms på toppen.

SV går altså imot en ny vektavgift for elbiler, og sier at de går «imot regjeringens forslag om ny engangsavgift for elbil».

‒ Det betyr at en ny og omstridt bilavgift ikke er endelig avgjort, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

‒ Dette betyr at slaget om den omstridte vektavgiften ikke er tapt. Nå vil forhandlingene i Stortinget avgjøre om SV vinner fram. Dette bør regjeringspartiene gi seg på, fordi nå står distriktene for tur til å skaffe seg elbiler.

I forslaget til SV står det følgende:

«Vi setter av 100 mill. til flere ladestasjoner, høyere engangsavgift for fossile biler og øker CO2-avgiften. Vi øker engangsavgiften for ladbare hybrider og går mot flere av avgiftsøkningene på elbil.»

‒ Elbilen er vår tids klimavinner. Siden 1990 har utslippene fra personbilene gått ned nesten 20 prosent, det er få andre sektorer som kan vise til tilsvarende kutt, sier Handagard.

‒ Derfor var vi svært overrasket over at regjeringen foreslo å avgiftsbelegge elbilen såpass massivt som de gjorde. SV kan sørge for at folk kan skaffe seg en god og trafikksikker elbil i hele landet.

Regjeringen vil også innføre en omregistreringsavgift for elbiler, men her sier SV at de vi «fjerne omregistreringsavgiften for elbil slik at det blir billigere å kjøpe elbil brukt».

‒ Regjeringen har foreslått at det skal koste nærmere 7.000 kroner å omregistrere en brukt elbil. Det er andre gang at regjeringen forsøker seg på dette, og SV har allerede sagt nei til dette én gang, sier pressesjefen i NAF.

‒ Denne formen for omkamp burde regjeringen spart seg for, og det forslaget bør legges i skuffen for godt, slår Handagard fast.

I tillegg vil regjeringen også vil fjerne den gunstigere firmabilbeskatningen, men også her får de kamp fra SV som vil at for elbilenes del at denne skal settes til 80 prosent av fossilbilene.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter