Norske Volkswagen Nyttekjøretøy lagde seg like godt en ID. Stol, og den har gått sin seiersgang verden over. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Norske Volkswagen ID. Stol tar helt av

Dette er virkelig Sjefsstolen med stor S. Nå har den norske helelektriske ID. Stol vært på seiersrunde i Volkswagens gigantfabrikk i Wolfsburg. Se video.


Volkswagen Nyttekjøretøy er skikkelig i støtet, og det takket være noe genialt de kom opp med. De kastet seg nemlig på retrotrenden som rir bilverden, og brukte likegodt den gamle folkevognbussen som en mal da de designet sin aller første helelektriske varebilmodell.

Volkswagen ID. Buzz har siden hanket inn diverse priser, og var også nær ved å ta den største her i Europa. Den var nemlig med helt inn i finalen i kåringen om årets bil i Europa, men ble til slutt slått av den kommende Jeep Avenger. Tredjeplassen i den kåringen gikk for øvrig til Nissan Ariya.

For norske Volkswagen Nyttekjøretøy er ID. Buzz kanskje enda litt viktigere, for her handler det som kjent aller mest om elbiler ‒ også i varebilsegmentet.

Den norske avdelingen var så fornøyd med Buzzen at de like godt feiret med noe helt unikt ‒ nemlig en ID. Stol. Ja, en helelektrisk kontorstol ‒ den kule og snåle fetteren som tar ID.-merket inn til kontoret.

Og det skulle ikke stå på verken kreativiteten og innsatsen da denne ble bygd. Stolen fikk flere løsninger arvet fra Volkswagens helelektriske ID.-modeller ‒ som ryggekamera og sensorer, LED-lys, høyttalere og berøringsskjerm med et underholdningssystem.

Stolen er som bilen utstyrt med to pedaler, har en rekkevidde på inntil 12 kilometer og en maksfart på 20 km/t. Så den er ikke bare blant de kuleste stolene du kan tenke deg, men også en av de aller raskeste.

Og den satte full fyr da den ble presentert. Ifølge tall fra SimilarWeb som Volkswagen Nyttekjøretøy Norge refererer til har over 400 millioner sett eller lest om den unike ID.-stolen rundt om i verden, og den har gått sin seiersgang i store medier som Forbes, Daily Mail, CNN, Fox News og USA Today.

‒ Det er ikke hverdagskost at vi blir omtalt i medier verden over, sier Ingvild Øversveen som er markedssjef i Volkswagen Nyttekjøretøy.

‒ Interessen rundt stolen har vært enorm, og spesielt fra medier i Asia og USA. Jeg har ikke tall på hvor mange som har tatt kontakt og spurt om de kan få teste den.

En annen som har fått øynene opp for ID. Stol er selveste Volkswagen-gruppen, som likegodt sendte bud på den.

Så den har nå gått rullet sin seiersgang i løvens hule, nemlig i Volkswagens store fabrikk i Wolfsburg. Der har de kapasitet til å produsere mer enn 800.000 biler i året, og det jobber rundt 60.000 ansatte på fabrikken.

Verdens største bilgruppe var altså så begeistret over stolen at de ønsket å vise den fram til ansatte, men de hadde også en annen baktanke med besøket.

‒ I to hele dager lånte vi ut stolen til Volkswagens kommunikasjons-team i Tyskland, som skal lage ulikt innhold til sine SoMe-kanaler.

Så den vil mest sannsynlig dukke opp i diverse sosiale medier-kanaler i tiden framover, og blir etter alle solemerker også verdens mest berømte kontorstol.

Det er en svær fjær i hatten for reklamebyrået Try og Animasjonsdepartementet, som kom opp med ideen og sluttproduktet sammen med Volkswagen Nyttekjøretøy.

‒ Bilreklamer blir med rette beskyldt for å være like og mangler tydelige merke-markører, som gjør det vanskelig å skille de ulike bilmerkene fra hverandre. Resultatet er at kampanjene gjennomgående scorer lavt på kommunikasjonseffekter og merkevarebygging. Derfor er vi svært stolte over resultatene som «Stolen» har oppnådd i det norske markedet, sier Account Director Trond Sandø i Try.

‒ Volkswagen har satt nye rekorder på positiv endring i kunnskap og holdningseffekter til merkevaren og nyttekjøretøykategorien. I tillegg har kampanjen bidratt til at enda flere ønsker å velge Volkswagen Nyttekjøretøy neste gang de skal anskaffe seg varebil.

Du lurer muligens på når denne lander ute hos Volkswagen-forhandlere, for med en slik plystrende rundt i kontorlandskapet blir du helt sikkert Sjef. Ja, fortsatt med stor S.

Men:

‒ Jeg tror vi heller skal fortsette å lage praktiske, trygge og gode kjøretøy for de som har bilen som arbeidsplass, sier Ingvild Øversveen.

Så du må nok nøye deg med å se den i en video, noe mange millioner allerede har gjort.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter