Norske Maria kjøpte Leaf nummer 500.000

Akkurat som det skal være, ble Leaf nummer 500.000 levert til en norsk kunde ‒ på verdens elbildag.


Nå vet vi ikke, men vi er ganske så sikre på at det er to ting Nissan ikke så for seg da de startet utviklingen av en elbil litt ut på 2000-tallet.

Det ene var at elbilen med et, tja, ukonvensjonelt design, skulle runde en halv million på 10 år, og det andre var at lille Norge skulle drive salget.

-->
Men slik ble det uansett, og Nissan kan slå fast at verdens aller første masseproduserte elbil faktisk ble en suksess.

Akkurat det var kanskje ikke så overraskende, for året etter at Nissan lanserte Leaf fulgte det en rekke tunge priser. Bilen gikk blant annet til topps i de to aller største kåringene, årets bil i verden og årets bil i Europa. Denne dobbelen har kun tre andre modeller klart, Volkswagen Polo, Volkswagen Golf og Jaguar I-Pace.

Leaf skapte altså overskrifter så det holdt, og selv med et utradisjonelt design og en rekkevidde på langt under 200 kilometer var starten så lovende at Nissan har gitt gass siden.

Dette har altså resultert i et salg på 500.000 biler, og jubileumsbilen ble laget hos Nissans fabrikk i Sunderland. Denne fabrikken forer det europeiske markedet, og har satt sammen 175.000 Leaf siden de startet samlebåndet i 2013.

Og kunden som fikk bilen var selvsagt smilende fornøyd, både for å få bil nummer 500.000 og ikke minst å sette seg bak rattet på sin nye elbil.

‒ Jeg og mannen min valgte å kjøpe en Nissan Leaf tilbake i 2018, og vi elsket den, sier Maria Jansen.

‒ Vi er veldig stolte over å bli eier av Nissan Leaf nummer 500.000, og bilen møter virkelige våre krav med lang rekkevidde og forbedret teknologi.

Selv om Leaf fikk en veldig god start med en drahjelp de bare kunne drømme om med de to tunge prisene, var det ikke en selvfølgelig at de skulle bikke 500.000 biler i 2020.

I 2011 klarte de kun å selge drøyt 20.000 biler, mens de i 2012 solgte rett i underkant av 30.000 Leaf-eksemplarer.

Men snøballen hadde begynt å rulle, og i 2014 passerte de den første magiske grensen på 100.000 biler.

Deretter har det bare ballet på seg, og 200.000 ble passert i 2015. Men på samme tid tilspisset også konkurransen seg, og først i 2018 bikket de 300.000 biler. Det året var også en milepæl i Norge, for med 12.000 biler var Nissan Leaf Norges aller mest populære bil det året.

I 2019 ble den fjerde drømmegrensen passert, og ganske nøyaktig halvannet år senere har Leaf altså bikket en halv million biler.

‒ Det er helt fantastisk at den elektriske milepælen med 500.000 solgte Leaf skjer i Norge. Nesten 63.000 av disse har kommet til vårt land, og det utgjør en niendeedel av alle bilene som er produsert på verdensbasis. Det passer også bra at bilen er solgt gjennom Birger N. Haug, som er den forhandleren i Europa som har solgt desidert flest Leaf, sa en entusiastisk Country Manager for Nissan i Norge, Anders Mamen-Lund.

Totalt har Nissan regnet ut at Leaf har tilbakelagt mer enn 14,8 milliarder rene kilometer siden 2010, og spart verden for mer enn 2,4 milliarder kilo CO2-utslipp.

Og noen av disse takket være norske Maria, som nå kan sette seg bak rattet på en svært så spesiell Leaf.

Vi gratulerer selvsagt både Maria og Nissan, og ønsker de alt godt på den videre ferden!

Her er bilen Maria skal møte framtiden i, og minst like stolt over at Norge har blitt en elbil-nasjon er samferdselsminister Knut Arild Hareide som fikk æren av å overlevere nøklene.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter