Mercedes GLC har nå blitt en voksen herremann som nærmer seg fire år, og er dermed sånn cirka midtveis i en modellsyklus. Så da er det på tide med en oppdatering. Se video.
Fire år er ikke gammelt for en bil, men da nærmer man seg også grensen for hvor lenge en bilmodell kan gå uten store oppdateringer.
Den blir altså ny.
‒ GLC har vært en stor suksess for Mercedes-Benz helt siden lanseringen i 2015, og har de to siste årene vært Bertel O. Steens mest solgte modell. Den massive oppgraderingen gir god grunn til optimisme også for arvtakeren, sier Kjetil Myhre, direktør for Mercedes-Benz personbil.
Produsenten tar altså med seg en helt ny versjon av GLC til Sveits og Genève Motor Show, og selv om vi ikke snakker om en ny generasjon er det lett å spotte nyheter.
Nye LED-lykter kommer som standard, mens Mercedes også byr på Multibeam-lysene med 84 individuelt justerbare dioder ‒ noe svært mange nordmenn krysser av for når de kjøper en ny Mercedes-Benz.
Infotainment-systemet inkluderer nå en større medieskjerm og et heldigitalt instrumentpanel, men det aller viktigste er at Mercedes nå har puttet inn MBUX-systemet.
Denne er svært så smart, og kan betjenes på en rekke forskjellige måter.
- Via den berøringsfølsomme multimediaskjermen i midten
- Ved bruk av kontrollknappene på det nye multifunksjonsrattet
- Med den nye berøringsplaten i midtkonsollen
- Ved hjelp av hånd- og armbevegelser (Interior Assist)
- Ved talestyring, enten med talknapp på rattet eller stemmekommandoen «Hey, Mercedes»
Mercedes gir også GLC de aller ferskeste 4-sylindret bensin- og dieselmotorene, noe som ifølge produsenten betyr bedre effekt og lavere drivstofforbruk.
De to bensinvariantene (GLC 200 og 300) blir også utstyrt med et 48-volts mildhybrid-system, mens Norges-favoritten GLC 220 d får dieselmotoren kalt OM 654. Dette er den motoren som nylig skapte store overskrifter etter at den ble testet av det tyske ADAC, Europas største organisasjon for bilister.
De testet nemlig en Mercedes C-klasse 220 d utstyrt med en tilsvarende motor, og den slapp ikke ut noe NOx som testene klarte å registrere. Altså 0 i NOx-utslipp!
GLC kommer også i dieselversjonene 200 d og 300 d, og sistnevnte byr blant annet på 245 hestekrefter og et dreiemoment på hele 500 Nm.
Med den kan du trygt dra den største campingvognen med på tur, og du får altså også hjelp når du skal rygge den på plass på campingplassen.
Den oppgraderte GLC skal etter planen være på plass i sommer.
Her er en video som viser hvordan den nye favoritten ser ut, og sjekk også ut bildeserien rett under videoen.
https://youtu.be/XqMGEBCxLHs
Her er bildeserien:
Følg bil24 på Facebook
Les også:


