Karl Peder Nordstrand er kun 15 år gammel, men det stopper han ikke til å klyve inn bak rattet på den potente Skoda Fabia R5-bilen. (Fotos: Even Management)

Norsk 15-åring skal kjøre rally

Man må være 16 år for å kunne øvelseskjøre. Det stopper ikke Karl Peder Nordstrand, for 15-åringen skal nå kjøre det latviske rallymesterskapet med en sterk R5-bil.


Ok, hvordan er det mulig å kjøre rally når man er så ung at man ikke en gang har lov til å øvelseskjøre? Vel, svaret finner vi i Latvia, for der kan unge og talentfulle førere få dispensasjon.

Dette er en vei som både Oliver Solberg og regjerende verdensmester Kalle Rovanperä har tatt, og nå er det muligens en ny stjerne på gang.

-->
Hamar-gutten Karl Peder Nordstrand er altså altfor ung til å ha kjørt rally hjemme i Norge, men har allerede lang erfaring fra motorsporten.

Gjennom Even Managements talentprogram kalt «Next Generation» har han gjennomført daglige treningsøkter de tre siste årene, og fokuset her har vært å øke basisferdighetene ved å bruke simulator, motorisert trening, trene på noter og ikke minst kjøre mye bil.

I fjor sto crosskart på hovedmenyen for Nordstrand, men i løpet av sesongen fikk han også utfordret seg i tre rallyløp i Latvia. Det med tanke på en potensiell rallysatsing i 2023, for et så stort talent er altså 15-åringen.

Nordstrand rattet en forhjulsdrevet R2-bil i sine to første rallyer, og viste absolutt ingen respekt. Han var den raskeste R2-bilene i begge løpene, og da mente Even Management at det var på tide at han klatret inn i en R5 – en bil med firehjulstrekk og langt kraftigere motor.

Det skjedde i oktober, og i en alder av kun 15 år og 107 dager er han mest sannsynlig den aller yngste R5-debutanten noensinne.

Det gikk så bra at han nå skal ta fatt på en sesong i det latviske rallymesterskapet med en Skoda Fabia R5.

– Det vil bli det største jeg har opplevd noen gang, sier Nordstrand.

Bilen er lik de som brukes i WRC 2, det nest høyeste nivået i rally-VM. Dette mesterskapet kjørte Andreas Mikkelsen forrige sesong, og som Ole Christian Veiby skal kjøre i Rally Sverige.

– Det er helt utrolig å få denne muligheten. Jeg vil gjøre alt jeg kan for å bevare sjansen. Vi har som mål å få erfaring og bli kjent med bilen. Så blir det viktig å komme i mål på alle løpene. Dette gleder jeg meg stort til, sier Nordstrand.

Noen drar kanskje kjensel på navnet Roy Snellingen, Norges aller klart beste motocross-fører for rundt 30 år siden. Snellingen har 20 NM-gull, og bør spotte et talent når han ser det.

– Etter tre år med vårt talentprogram Next Generation er vi klare til å ta et nytt steg i karrieren til Karl Peder, sier Snellingen, som er sportssjef i Even Management.

‒ Det har gjennom disse årene blitt satt store krav til gjennomføring og utvikling både som menneske og utøver. Karl Peder har håndtert dette veldig bra. Han er en utøver som jobber hardt, og har en ekstrem motivasjon for å bli best.

Også for talentprogrammet er dette en milepæl.

– Vi startet Next Generation-prosjektet med fire svært unge utøvere, som alle har hatt en enorm utvikling i prosjektperioden, sier Erik Veiby, daglig leder i Even Management.

‒ Karl Peder imponerer hele tiden både kjøreteknisk og som person. Han passer perfekt inn i vår filosofi om å utvikle førere som har en X-faktor. Når han i tillegg kun er 15 år, så er dette unikt i vår historie.

At unggutten er et stortalent viste han i debuten bak rattet på en R5-bil. Han knivet om ledelsen i Rallijsprints Latvija gjennom hele dagen, og da det hele skulle avgjøres knep Nordstrand seieren med 0,8 sekund.

– Karl Peder er bare 15 år og rally er en ekstremt krevende sport som krever mye erfaring. På bakgrunn av dette har vi lagt opp til en offensiv, men progressiv plan for de neste tre årene. 2023 handler først og fremst om læring, påpeker Roy Snellingen.

Det langsiktige målet for Next Generation er å skape en ny norsk verdensmester i rally, og med en 15-åring bak rattet på en R5 er de iallfall på rett vei mot det målet.

Karl Peder debuterte internasjonalt allerede i 2021 i FIA Cross Car Academy Trophy hvor han endte på 3. plass, mens han la bak seg et travelt 2022. Da deltok han både med crosskart i RallyX Nordic, debuterte i det latviske rallymesterskapet, kjørte utvalgte GT5-løp på hjemmebane og konkurrerte i simracing for Coanda Simsport.

I 2023 er det altså det latviske mesterskapet med en ganske så potent Skoda Fabia R5 som blir hovedaktiviteten ‒ og snart kan han også øvelseskjøre.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Motorsport