Savner du fysiske knapper i den Tesla? En norsk 18-åring kan ha løsningen. (Fotos: Greenmission)

Fysiske knapper i Tesla? Norsk 18-åring har løsningen

Moderne biler får stadig færre fysiske knapper, og Tesla leder an. Mange ønsker nå enkelte knapper tilbake, og en norsk 18-åring har likegodt gjort noe med det.


Distraksjon, som for eksempel trykking på mobilen eller berøringsskjermen i en bil, er ansett som et av de største problemene når det kommer til bilulykker. På samme tid rydder stadig flere bilmerker vekk de fysiske knappene fra dashbordet, en utvikling Tesla leder an.

Det er et problem, for vi befinner oss nå i en mellomperiode for bilene. Disse er nemlig midt mellom manuelt kjørende og selvkjørende, så det å bruke tre-fire sekunder på den store berøringsskjermen mens man kjører kan få et verst mulig utfall ‒ en ulykke.

Den gode nyheten er at bilene stadig blir bedre til å takle talekommandoer, og ikke minst har de mest moderne teknologi som både overvåker føreren og kan ta seg av kjøringen om føreren ikke følger med.

Her er Tesla langt framme, for er det en ting elbilmerket har fokusert på er det nye og moderne løsninger. Det har altså ført til et ganske så nakent dashbord, for de har flyttet det som er mulig inn i berøringsskjermen.

Ulempen med dette oppdaget 18 år gamle Vetle Husby da han tok en roadtrip ned til Berlin i sin nye Tesla Model 3 i sommer.

‒ Jeg kjørte på Autobahnen som åpner for hastigheter over 200 km/t, og forsto virkelig hvor skummelt det er å drive og trykke på skjermen mens man kjører. For du skal ikke ta blikket altfor lenge unna trafikken før det kan skje noe alvorlig, sier han.

Dermed dukket ideen om fysiske knapper opp. For til tross for sin unge alder har Vetle flere års erfaring med Tesla, og står blant annet bak en trådløs mobillader som kan monteres i bilen.

Denne ble først laget hjemme i kjelleren blant annet ved hjelp av en 3D-printer og deler han bestilte på nettet, men så tikket det inn så mange bestillinger at han allierte seg med en produsent i Kina som nå lager disse. Det førte også til at han opprettet selskapet Greenmission.

Beviset for hvor stor suksess mobilladeren har vært står parkert i oppkjørselen til den oppfinnsomme unge mannen, for inntektene har faktisk finansiert bilen som Vetle brukte under turen til Berlin.

Altså der hvor en ny idé poppet opp.

Den gjør sitt til at han nå går løs på skjermene til Model 3 og Model Y, henholdsvis årets mest populære nybiler i Norge i 2021 og 2022. Så potensialet bør være på plass, selv i lille Norge.

‒ Det finnes noe som kalles for «sexy buttons» til Tesla, og dette er knapper som plasseres rundt omkring i bilen. Så jeg tenkte rett og slett at det måtte være mulig å lage scrolleknapper til temperatur, og dermed begynte jeg på prosjektet, sier gründeren.

Han har fulgt en velkjent oppskrift, å prøve og feile, og har nå kommet så langt at han har fått laget seg et konsept i Kina som skal vise hvordan dette er tenkt.

Vetle kaller produktet for en kontrollbar, eller som det heter blant de unge og hippe, Ctrl-Bar.  

Som du kan se av bildet over festes denne til underkanten av skjermen og er laget i sort glass, og har to sorte hjulbrytere i aluminium for styring av temperaturen og fire programmerbare knapper for valgfrie funksjoner.

I tillegg er det også et display for visning av informasjon, og LED-lys på undersiden for valgfritt farget lys i kupeen.

Planen er at Ctrl-Bar også skal varsle om du kjører for fort, og til og med gi beskjed om du nærmer deg fotobokser. Men det er litt fram i tid.

Akkurat nå gjelder det å få inn nok midler til at han faktisk kan lage en prototype som fungerer slik han ønsker.

‒ Alt er planlagt, så dette er ikke en altfor vanskelig jobb å få gjennomført, Men det koster, sier Vetle.

Han er kanskje trådløs, men ikke rådløs, og har kjørt i gang en kampanje på folkefinanseringsplattformen Indiegogo som skal vare i tre uker.

‒ Etter 24 timer på Indiegogo har vi samlet inn 200.000 kroner. Får vi inn 70.000 til er vi i mål, og kan da er det bare å sette i gang for fullt, sier Vetle.

‒ Jeg håper og tror at vi klarer det, for jeg tror at det er mange som i likhet med meg ønsker seg noen fysiske knapper som forenkler betjeningen.

‒ Og ikke minst er det viktig for sikkerheten, for det har jeg selv erfart!

Om alt går etter planen skal de første kontrollbarene sendes ut allerede i juni, og dette er blant tingene Vetle og Greenmission ser for seg rundt Ctlr-Bar:

  • 2 fysiske «hjul» for styring av temperaturen
  • 4 programmerbare knapper for å styre valgfrie funksjoner. Dette kan f.eks være:
  • De-dugg, setevarmer, lys, keep climate on, dog-mode, Homelink, Open MyQGarage og mye mer.
  • Kupe-lys i ulike farger (lyser opp under midt-konsollen)
  • Varsling av for høy fart og fotobokser (abonnement – planlagt lansert senere)

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter