Norges-vennen Cupra er offisielt i gang

Produksjonen av den første modellen fra det nye merket Cupra er nå i gang, og det er en grunn til at det nye merket er spesielt glade i Norge.


Hva har bilmodellene Lexus, DS, Acura, Genesis og Infiniti til felles? Jo, de er alle litt mer luksuriøse merker født ut av andre merker. Lexus kom fra Toyota, DS ble skilt ut av Citroën, Acura stammer fra Honda, Genesis har sine gener fra Hyundai og Infiniti er hugd ut av grunnstammen til Nissan.

Et ferskt eksempel på denne strategien er det kommende elbilmerket Polestar, som Volvo og deres eiere Geely står bak.

Nå tar også Seat dette grepet, og skiller ut Cupra som en egen modell.

Cupra har tidligere vært en benevnelse på de litt mer sportslige versjonene av Seats modeller, slik som for eksempel en Seat Leon Cupra R. Den aller første bilen med navnet Cupra kom tilbake i 1996, og var en Seat Ibiza Cupra. Benevnelse er for øvrig satt sammen av cup og racing.

Cupra har varmet opp med noen egne versjoner av nåværende Seat-modeller, mer spesifikt Cupra Ateca og Cupra Leon. Men nå er det altså ramme alvor.

For de har startet opp samlebåndet til den aller første rene Cupra-modellen, en SUV kalt Cupra Formentor.

‒ Den nye Formentor er et stort skritt for Cupra, sier Wayne Griffiths, president for Cupra, og ja, også Seat.

‒ Dette er den første unike utviklede bilen som skal få merket til å vokse, bli mer synlig og mer ønsket. Vi tar sikte på å overgå vårt opprinnelige mål om å doble Cupras salgsvolum med lanseringen av bilen, og bryte inn i nye markeder takket være det brede spekteret av motorer. Jeg er overbevist om at denne modellen vil endre framtiden for merket Cupra.

Ikke overraskende går de for en modell i det aller heteste segmentet, en kompakte SUV.

Denne har de ganske så store planer for, faktisk så mye at de kan utstyres med sju forskjellige drivverk. Dette inkluderer en sterk 310 hk motor, og en ladbar hybrid med 245 hk og en elektrisk rekkevidde på 50 kilometer. Denne er dog ikke ventet på markedet før neste år.

Seat og Cupra har sitt hovedkvarter i Barcelona, og den kommende modellen har blitt offisiell leverandør til FC Barcelona. Det betyr altså at Lionel Messi blir å finne bak rattet på en Formentor, og det samme vil stjernekeeper Marc ter Stegen.

Her sammen med Griffiths (t.h.):

Han er Cupra-ambassadør, og faktisk en av de aller første utenom Cupra-ansatte som fikk teste den kommende Formentor.

‒ Da jeg så Formentor første gang ble jeg så overbevist at jeg startet et samarbeid med Cupra, for jeg identifiserer meg virkelig med den sportslige ånden og det sofistikert designet. Jeg setter stor pris på et fokus på detaljer, og Formentor kombinerer alle elementene jeg ser etter i en bil. Jeg gleder meg til å kjøre den på gatene i Barcelona, sier keeperen.

Han trenger ikke å vente så veldig lenge, for tirsdag startet altså Cupra opp samlebåndet til den nye modellen.

Som vi vet er nordmenn også glade i SUV-modeller, men ikke så mye at vi har blitt bestevenner med Cupra. Nei, da må det sterkere lut til.

Eller mer presist, elektrisk lut.

Og grunnen er da også at Cupra har på gang en spennende helelektrisk bil basert på Volkswagen-gruppen MEB-plattform, Cupra el-Born.

Elbilen skal ikke produseres i Barcelona, men på Zwickau-fabrikken i Tyskland hvor også Volkswagen ID.3 og ID.4 settes sammen.

Cupra el-Born er altså grunnen til at Cupra har et spesielt øye til Norge, og de er faktisk så glade i oss at Norge ble framhevet i forbindelse med produksjonsstarten av Cupra Formentor. Jepp, de vil bli bestevenner.

Men det vil ta litt tid, for elbilen er ikke ventet hit før til neste år.

Den aller første blir Cupra Formentor, som jo også kan bli en liten favoritt her i Norge.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter