HiPhi har lansert sin tredje modell, og den heter Y. (Fotos: HiPhi)

Norges-aktuelle HiPhi har lansert 3. modell

Mellom X og Z befinner Y seg, og dette blir også den tredje modellen til hardtsatsende HiPhi som allerede har annonsert norske priser for sine to første modeller.


De kaller seg selv for Kinas mest populære premium elbilmerke, og det har aldri stått på selvtilliten til HiPhi.

Da de mest brask og bram lanserte en elbil tilbake i 2019 kalte de den superintelligent, og meldte selvsikkert at dette også var verdens smarteste bil. Nå kunne de også støtte opp påstanden litt, og HiPhi X kunne blant annet skryte av et selvparkende system og noen lynraske datamaskiner.

Som vi vet gjelder det å bruke store ord for å stikke seg fram, og det gjelder ikke minst nye elbiler som skal slå seg fram i Kina. Det er nemlig mange hundre slike elbil-merker, så kampen er mildt sagt beinhard.

Derfor er det alltid spennende å se hvilke merker som tar seg forbi de store ordene og faktisk kommer seg videre til utvikling, og ikke minst ut på det store europeiske markedet.

Foreløpig er det bare en håndfull kinesiske merker som har klart det, og det er aller siste er altså HiPhi som har annonserte lokaler både i Oslo og München. Europa-sjefen er for øvrig norske Kjell Arne Wold.

I den anledning har de også klare norske priser for de to første modellene ‒ HiPhi X og HiPhi Z. Merket sier at HiPhi X er en super-SUV og HiPhi Z er en digital GT, så ja, de har fortsatt selvtillit.

Når det gjelder HiPhi X starter den på 1.326.000 kroner, mens HiPhi Z har en inngangsspris på 1.110.000 kroner her i Norge. Førstnevnte kommer som 4-seter og 6-seter, mens Z blir tilgjengelig som 4-seter og 5-seter.

‒ HiPhi X etablerte seg som den bestselgende luksusbilen i Kina, og HiPhi Z har også blitt ekstremt godt mottatt, sa HiPhi CTO og medgründer Mark Stanton i juni.

‒ Nå kommer muligheten for europeiske kunder til å finne ut hvorfor bilene har gjort en slik innvirkning. Deres unike kombinasjon av luksus og avanserte teknologier gir kjøpere i Tyskland og Norge en helt ny kjøreopplevelse. Og denne to-markedsstarten gir oss en perfekt start.

Planene strekker seg selvsagt forbi kun X og Z, og familien skal i nær framtid vokse fra to til tre biler.

For på samme tid som de annonserte Europa-planene la de til at HiPhi Y skulle lanseres i nær framtid, og at de skulle åpne for bestillinger av denne allerede i løpet av året.

Dette er også en SUV, men dette er en litt mer «vanlig» utgave som skal åpne HiPhi for et større marked. Men også denne byr på en masse teknologi og HiPhis LuxTech-filosofi.

Her er de tre bilene samlet til et aldri så lite familiefoto:

HiPhi Y blir tilgjengelig i hele fire utgaver, Flagship, Long Range, Elite og Pioneer. Her er kanskje Long Range den mest spennende, for som vi vet er rekkevidde ganske viktig.

LR-utgaven er utstyrt med et 115 kWh stort batteri og byr ifølge HiPhi på rekkevidder helt opp til 810 kilometer, men dette er målt etter den litt mer gavmilde CLTC-syklusen. Så vi får se om den bikker 700 WLTP-kilometer, men at den nærmer seg den grensen er ganske sikkert.

Standardbatteriet er på 76,6 kWh, og har en CLTC-rekkevidde på 560 kilometer.

HiPhi Y kommer også med firehjulsdrift og over 500 hestekrefter, og klarer 0-100 km/t på 4,7 sekunder. Det er også bakhjulsdrevne versjoner som byr på 247 kW (336 hk), og det er også en rekke løsninger som skal gi bilen gode kjøreegenskaper.

På innsiden kan HiPhi Y skryte av hele tre skjermer, en 17-tommers OLED-senterskjerm, 15-tommers HD-berøringsskjerm for passasjer foran og 12,3-tommers full LCD-instrumentskjerm.

Bilen kommer også på en enda større skjerm, for alle utgavene er utstyrt med en 22,9-tommers heads-up-skjerm samt et 9,2-tommers bakspeil for strømming. Og ja, det er også mulig å caste media over til skjermen.

Som kjent holder ikke de kinesiske merkene tilbake når det kommer til lydanlegg, og HiPhi Y er utstyrt med et Meridian lydsystem som kan fås med vanvittige 25 høyttalere ‒ inkludert to høyttalere kun for føreren. Maksimal effekt er sjuke 2.820 watt, og systemet byr også på 7.1.4 surroundlyd.

HiPhi sier at nå som lanseringen er gjennomført er bilen også klar for bestilling og kan bestilles over i Kina. Men Europa henger ikke så veldig langt bak, og planen er at kunder her skal kunne bestille en HiPhi Y før utgangen av 2023 med levering i 2024.

Slik så det ut da HiPhi Y ble lansert i Shanghai:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter