Norge først når Byd gjør seg klar for Europa

Elvarebilen Byd 3 blir startsignalet på den europeiske satsingen fra kinesiske Byd, og den er nå klar for Norge.


På slutten av 1990-tallet så Kina at det ikke lenger holdt med å selge en masse sykler om de skulle bli en virkelig tungvekter i verdensøkonomien, og åpnet mer opp for private biler.

Det var som å stake opp et tett sluk, og siden har det flommet på med nye bilmerker som vil ha en del av det enorme bilmarkedet.

-->
En av disse var Byd, som ble etablert i 2003. Men som med mange av de andre vokste raskt ambisjonene, og nå skal det også satse mot det gamle kontinentet.

Timingen er som kjent alt, og grunnen er selvsagt at fokus nå vris over mot elektriske biler også i Europa. Kina har i likhet med Norge satset på slike i mange år, og dermed har også de kinesiske produsentene kommet et godt stykke på vei rundt helelektriske kjøretøy.

Byd har en rekke slike, både som personbiler og varebiler, og det er sistnevnte som får æren til å åpne showet her i Europa.

Første modell ut blir Byd 3, og denne modellen bør være ganske så interessant for mange. Rekkevidden er opplyst til 310 kilometer, og varerommet er på 3,5 kubikkmeter og nyttelasten er 645 kilo ‒ ganske så perfekt for mange håndverkere.

Prisen er ikke så ille den heller. Introduksjonsprisen lyder på 324.900 kroner, og den kvalifiserer seg også til støtte fra Enova ‒ per i dag er beregnet til 19.687 kroner. Så trekk det fra totalsummen.

Batteriet på 50,3 kWh kan også hurtiglades, og importøren RSA opplyser at 30 til 80 prosent i så fall går unna på 30 minutter.

Bilen åpner altså Byd-ballet her i Europa når det kommer til vanlige biler, for de er allerede på plass i en rekke markeder med sine busser.

‒ Vi er glade for å endelig introdusere Byd T3 i Norge, sier salgssjef Simen Wøien Christensen.

‒ Markedet for elektriske varebiler er i stor vekst, og vi har stor tro på at dette er en elvarebil som møter den økende etterspørselen etter rene nullutslippsvarebiler.

‒ Ettersom Norge er verdens mest elektrifiserte bilmarked, har vi troen på at T3 vil passe godt inn i dette voksende markedet. Byd har raskt opparbeidet klasseledende ekspertise innen oppladbar batteriteknologi, og vi ser fram til å utvikle dette samarbeidet.

Det er altså den rutinerte forhandleren RSA som tar inn bilene, og som også skal selge bilene gjennom sine nettverk.

Og salgssjef er nå klar til å slippe T3 løs.

‒ Vi har biler tilgjengelig for rask levering, sier Christensen.

Byd har blitt et etablert merke i løpet av 17 år, og har i løpet av de siste årene solgt over 750.000 batterielektriske biler. Og for de som heller har behov for en vanlig elbil, kan snart finne en slik ute hos RSA-forhandlerne.

Byd Tang er en stor helelektrisk SUV med hele 489 hk og et batteri på 82,8 kWh, noe som dermed bør gi bilen en rekkevidde på over 400 kilometer (den er ikke kjent ennå).

Tang er på størrelse med en e-tron, og i likhet med Audis elbil byr den også på firehjulstrekk og mulighet for hengerfeste.

Også denne er meldt inn til Norge, men blir altså ikke den aller første Byd-modellen.

Det blir elvarebilen Byd T3, som med markedslanseringen i Norge også formelt tar steget inn i det europeiske bilmarkedet.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter